Senaste nytt

Degerfors IF Föreningsidé

DIF:s ursprung.

DIF bildades 1907 som en traditionell idrottsförening.

DIF har genom åren gjort sig känd genom sin framgångsrika fotbolls-verksamhet. DIF har spelat 29 säsonger i Allsvenskan med två andra-platser som främsta merit och har vunnit Svenska Cupen en gång. DIF brukar kalla sig ”Hela Sveriges lag.”

Många kända fotbollsprofiler har utvecklats i DIF. I dagens landslag har Ola Toivonen DIF som moderklubb medan Olof Mellberg utvecklats som ung spelare i DIF.

DIF är idag en fotbollsförening, som bedriver fotbollsverksamhet för herrar senior och ungdom 15 – 19 år.

Grov struktur för ungdomsfotbollen.

Ungdomsfotbollen bedrivs dels genom DIFUngdom, som är en egen förening (8 – 15 år), och dels genom DIF (15 – 19 år.)

Mera information.

Mera om DIF och dess historik finns i jubileumsboken från 2007.

För DIFUngdom finns mål och strategier beskrivna i dess dokument; se under rubriken ”Vår vision” på DIFUngdoms hemsida.   

DIF:s övergripande mål (för hela föreningen.)

DIF:s övergripande mål är att A-laget skall vara representerat i den svenska fotbollseliten. Det innebär spel i lägst Superettan med en vision att åter spela allsvenskt.

DIF:s spelidé (för hela föreningen.)

DIF:s spelidé är ett passningsorienterat spel med stort bollinnehav.

DIF:s mål för ungdomsfotbollen.

A-lagstruppen skall över tid till minst 50% bestå av spelare, som flyttats upp från juniorlagen.

DIF:s generella strategi för ungdomsfotbollen.

DIFUngdom skall genom breddverksamhet (8 – 15) och talangutveckling (13 – 15) skapa urval för DIF:s framtida P17-, Junior- och A-lag. (Se DIFUngdoms dokument.)

DIF skall vidareutveckla talanger och lag så att P17- och J-laget över tid spelar seriefotboll i lägst Pojkallsvenskan resp. Juniorallsvenskan.

Träning och utbildning inriktas för angiven spelidé.

STRATEGI FÖR SPELARUTVECKLING.

Träning och utbildning inriktas på den beskrivna spelidén.

För 8 – 15 år se DIFUngdoms dokument.

För 15 – 17 år utvecklas träningen mot mera funktionell, matchlik och positionsanpassad träning.

För 17 – 19 år; samma grund som för 15 – 17 men ytterligare utvecklat mot spelförståelse och inriktat mot match/tävling.

Träning och utbildning är elitförberedande.

STRATEGI FÖR REKRYTERING AV LEDARE OCH DERAS UTVECKLING.

Träning och utbildning är målstyrd utifrån den beskrivna spelidén.

Inom ramen för denna målstyrning skall duktiga ledare ges frihet att utveckla verksamheten.

Det är viktigt att rekrytera bra ledare/tränare och att ge dessa relevant utbildning. DIF rekryterar gärna f.d. spelare med hjärta för föreningen.

Tränare/ledare skall ges utbildning motsvarande SEF:s minimikrav för Tipselitverksamheten.

P17-laget skall ha 1+1 tränare + målvaktstränare.

Juniorlaget skall ha 1 + 2 tränare + målvaktstränare.

Ungdomsfotbollen samverkar med A-laget beträffande s.k. fystränare.

STRATEGI FÖR REKRYTERING AV SPELARE.

För 8 – 15 år se DIFUngdoms dokument.

DIF:s ambition är att attrahera duktiga spelare, som vill utvecklas, till DIF:s verksamhet. Kraftsamling läggs på att samverka med Möckeln-gymnasiet för att attrahera 16-åringar att välja gymnasiestudier på skolans Nationella IdrottsUtbildning.

Scouting av spelare sker genom närvaro vid regionala läger, SvFF:s elitpojkläger i Halmstad och annat nätverksarbete. Bl. a. engageras f.d. spelare i DIF i detta arbete genom ett fotbollsutskott.

DIF:s ambition är att bearbeta talanger i hela Sverige.

DIF:s ambition är att få ansvar för rekrytering och instruktion på gymnasieskolan.

FAKTA ANGÅENDE TILLGÅNGEN TILL PLANER OCH LOKALER.

DIF:s hemmaarena är Stora Valla, som betraktas som en klassisk arena.

Stora Valla-området erbjuder tre fullstora gräsplaner, en fullstor, uppvärmd konstgräsplan samt en bollhall med spelyta ca 60 * 40 m2. Omklädningsrum, klubbkansli m.m. finns på området.

Såväl ungdoms- (ned till 12 år) som seniorverksamheten är förlagd till Stora Valla. Det möjliggör dels smidiga, bekväma och gränsöver-skridande arbetssätt och dels att övergångar från P-lag till J-lag och från J-lag till A-lag kan ske på ett ”mjukt” och kontinuerligt sätt.

DIF:s ORGANISATION DELS FÖR HELHETEN OCH DELS FÖR FOTBOLLSVERKSAMHETEN.

DIF:s organisation.

 

DIF:s organisation av fotbollsverksamheten.

SOCIALA VÄRDEGRUNDER.

DIF verkar för att:

  • fostra ungdomarna till ansvarskännande människor genom att de växer psykiskt och fysiskt samt utvecklas socialt och kulturellt;
  • ungdomarna skall ta avstånd från våld, droger, doping, mobbing och rasism;
  • ungdomarna skall inse vikten av lagarbete; och
  • ungdomarna, om en spelarkarriär uteblir, ändå blir fotbollsintresserade människor med sund klubbkänsla och intresse för andra uppgifter inom fotbollen.

DIF och gymnasieskolan samverkar med ambitionen att gymnasie-elevernas tid i Degerfors, oavsett fotbollskarriär, skall vara utvecklande och ett positivt minne för livet.

EXEMPEL PÅ FRAMGÅNGSRIKA SPELARE SOM HAR DIF SOM MODERKLUBB ELLER SOM UNGA HAR UTVECKLATS I DIF.

Landslagsspelare idag.

Ola Toivonen, Olof Mellberg.

Allsvenska spelare idag.

Martin Broberg (Djurgårdens IF), Johan Bertilsson (Kalmar FF), Christoffer Wiktorsson, Peter Samuelsson, Emil Berger (Örebro SK), Johan Arneng (Syrianska), Stefan Larsson (IF Elfsborg.)

Utlandsproffs idag.

Ola Toivonen (PSV), Olof Mellberg (Olympiakos), Emil Johansson (Groningen), Andreas Johansson (Odense)

Några äldre landslagsspelare.

Andreas Andersson, Ralf Edström , Tord Grip , Lars Heineman , Olle Åhlund , Gunnar Nordahl , Bertil Nordahl , Bertil Tinglöf .

Övrigt.

Sven-Göran Eriksson hade sitt första tränaruppdrag i DIF.

 

UTBILDNINGSPLAN FÖR MÅLVAKTER

Pojkar 16-19 år:

Träningarna bedrivs regelbundet minst 2 dagar i veckan med målvaktstränare. Träningsupplägget följer utespelarnas så att vi har en röd tråd i träningarna, t.ex. tränar laget försvarsspel så tränar målvakterna försvarsspel . Målvakterna skall förberedas för nästa steg som är seniorfotboll.

Från december till februari läggs fokus på individuell styrka och spänst . Alla målvaktens teknikmoment gnuggades här . Här är också en fas där vi jobbar med individuella förändringar hos respektive målvakt (om vi t.ex. vill ändra på en målvakts fallteknik). Enskilda samtal med målvakterna genomförs, där vi gemensamt ska komma fram till saker som vi är bra på och saker vi ska förbättra.

Februari till april går vi in i träningsmatch perioden, träningarna bedrivs som tidigare, styrka spänst och teknik jobbar vi vidare med och nu lägger vi in mer spelmoment i träningar för att komma förberedda till match. Matchanalyser på alla målvakter. Återkoppling efter varje match till respektive målvakt. Individuella samtal för att stämma av att vi har förbättrat det vi kommit överens om i föregående samtal .

April till juni är tävlingsperiod 1,serier pågår. Träningarna innehåller mer spelträning, spelmoment och teknik. Vi jobbar med styrka och spänst minskar till en gång i veckan. Under den här perioden sker matchgenomgångar efter varje match inviduellt och tillsammans med reservmålvakten i aktuell match. I den här perioden jobbar vi inte med stora förändringar i målvaktsspelet utan bara små detaljer som underlättar för våra målvakter . Alla övningar vi jobbar med ska vara så matchlika som möjligt.

 

Slutet av juni till början av augusti är en mellanperiod då serier har uppehåll och vi jobbar på lite tuffare igen med styrka och spänst. Teknikträningen är samma som tidigare .

 

Augusti till november är tävlingsperiod 2 och här jobbar vi med spelträning, spelmoment, målvaktstekniken och en viss del styrka och spänst. Även här sker matchgenomgångar efter varje match inviduellt och tillsammans med reservmålvakten i aktuell match. I den här perioden jobbar vi inte med stora förändringar i målvaktsspelet utan bara små detaljer som underlättar för våra målvakter . Alla övningar vi jobbar med ska vara så matchlika som möjligt. Individuella samtal genomförs i slutet av perioden för att stämma av hur året har gått och hur framtiden ser ut .

Vi försöker även att filma träningar och matcher för att se hur varje målvakt agerar i matchsituationer och rena teknik moment.

Ansvarig målvaktstränare Thomas Sachs har avancerad målvaktsutbildning

UTBILDNINGSPLAN FÖR FYSISK TRÄNING

Jimmy Högberg

Utbildningsnivå: Kandidatexamen i idrott, Lärare i idrott och hälsa inriktning träningslära, advanced fotbollstränare, nationella och internationell fystränarutbildningar, diverse fysioterapiutbildningar

”87:e minuten, bollen eller motståndaren kommer inte som du förväntat dig, du halkar och ramlar. Men tack vare din välutvecklade fysik och kroppskontroll kan du anpassa dig, undvika en skada, komma upp igen, vara först på bollen och vinna situationen.”

Fotboll handlar ofta om att bemästra det oväntade. En fotbollsmatch består av mer än 1000 olika aktivitetsändringar och dessa sker till största del utan boll. För att lyckas i fotboll krävs det att dessa aktivitetsändringar kan ske med explosivitet, precision och uthållighet. Vidare spelas det fler och tuffare matcher per år ju högre upp i nivå som spelaren kommer. Allt detta måste spelaren genom träning och match lära sig hantera. Den fysiska komponenten i fotbollen växer ständigt i betydelse och för att klara av karriärövergången från ungdoms/juniorspelare till seniorspelare är den kanske avgörande.

Ju erfarnare spelaren är desto mer fotbollsspecifik ska träningen vara. Dock ska en bred atletisk skicklighet utgöra grunden för alla ungdomar i Degerfors IF. Utvecklingen ska ses som en långsiktig investering i form av att samla på bra träningspass/matcher. Ungdomslagen behöver inte tänka på att ”toppa formen” för att vinna varje match. Träningen sker därför inte enligt ett lika strikt periodiserande system som för seniorlaget, fysträning är med andra ord något som finns med kontinuerligt på flera fotbollspass per vecka; INTE något som endast sker under försäsong. Den extra fysträningen ska ta så lite tid som möjligt i anspråk och ge högsta möjliga avkastning. Därför är kvalitén i tekniken på fysmomenten alltid viktigare än kvantiteten.

17-19 år

Detta är en avgörande tid om spelaren ska klara av karriärövergången från ungdomsspelare till senior. Spelaren behöver då utveckla sin fysiska status för att bl a kunna hantera följande:

-          en större mängd träning/matcher

-          tuffare närkamper

-          minskande tidsfaktor; alla ingripanden behöver ske med i högre fart

-          ett större antal löpningar i högre fart

-          ett längre passningsspel/hårdare skott

 

Rörelseskicklighet (läs Koordinationsträning) integreras i träningen flera dagar i veckan. Fokus läggs på såväl rörelseskolning fram/bak -som riktningsändringar. Detta för att utveckla fotbollsspelare som är så effektiva och energisnåla i sitt rörelsemönster som möjligt. Uthållighetsträning sker till största del med boll, men för att nå specifika fysiologiska anpassningar i kroppen läggs intervallöpning efter ett periodiserat schema in under försäsongen. Snabbhet tar många år att utveckla och en väl utvecklad fotbollssnabbhet beror till största del på speluppfattning. Därför ska tränaren lägga stor vikt vid att lära spelarna ”rätt” utgångsposition och att löpa ”rätt” i förhållande till lagets spelidé. Snabbhetsträningen ska förutom detta bygga på en ökad styrkeutveckling i kombination med en ökad rörelseskicklighet. Fotboll byggs upp av rörelser, därför måste all styrketräningen utgå ifrån rörelser, då missas inga muskler vid träningen. Fokus går från vävnadstålighet till explosivitet till maxstyrka. Rörlighetsträning vävs in tillräckligt mycket för att spelaren ska klara av de moment som utförs på match; t ex löpsteg, skott/volley och glidtackling.

 

Seniorlag

Träningen i seniorlaget bygger vidare på det som beskrivits för U17-U19.

Följande punkter blir dock mycket viktiga för seniorlaget:

- Idrottaren får inte bli skadad. Därför är det viktigare för fotbollsspelare att träna upp vävnadstålighet än att förbättra 100delar på 10m.

-  Formen ska toppas så gott det går inför varje match.

- Prestationsutveckling är en blandning av konst och vetenskap; ”Det finns inga givna sanningar om träning” och ”Psykologi slår alltid fysiologi”

Det medicinska stödet i u17-seniorlag utförs av:

Juha Hutakangas, Läkare

Peter Andersson, Sjukgymnast

Jimmy Högberg, Fystränare

Kjell Norlin, Massör

Begreppet rehabilitering har utgått till förmån för alternativ träning. Detta för att tydligt visa att spelaren alltid kan och ska träna, dock kan denna träning vara av alternativ karaktär. Förebyggande arbete utgörs av tester, träning och fysioterapeutiska delar av fystränare (se B3) och massör. Då skada/sjukdom sker diagnostiseras detta av läkare och sjukgymnast som kommer till föreningen en gång per vecka. Därefter sker träningssupplägg av alternativ träning av sjukgymnast och fystränare. Den praktiska alternativa träningen överskådas och instrueras av fystränare på plats. Principerna för den alternativa träningen ser likadan ut beskrivits på B3, dock med lägre intensitet för att passa situationen och personen.

Skriv utE-post

Sponsorer

Aldrig ensam med oss

Annons
Adidas
Avis
Bio
Ctv
Degerforsbyggen
Degerforsenergi
Degerforskommun
Degerforsstadsnat
Kalrskogatidning
Kronhallen
Kuriren
Mhe
Wafab
Draka
Laboratorium
Maint
Saab
Bravida
Braxelsson
Cityradio
Deform
Dero
Gardfeldts
Hsb
Johanssonsbygg
Resebolaget
Scana
Sqs
Swedbank
Uniflex
Vanerbuss
Allson
Svea
Coop
Palm
Kd
Enfini
Rexel
Nobeli
IT & R
Docero
Cambrex
Agen
KRMAB
Intersport
Husbilslandet
annons

 

0586-846 40

Måndag till Torsdag: 09:00 - 16:00
Fredag: 09:00 - 13:00

Copyright © 2016 Degerfors IF. Alla rättigheter reserverade.

 

Degerfors IF - Aldrig ensam med oss!