Krönika: Degerfors ÄR hela Sveriges lag

Inför Italiens EM-final mot England i somras gick jag in i en kyrka och tände två ljus. Jag bad för mina barn och för den här världen, för att de goda krafterna ska orka.

Sedan bad jag en bön om att Italien skulle vinna finalen på kvällen.

Det var i en kyrka, men min tro har lösgjort sig från dogmer, predikanter, sanningar och moralism. Nu kommer den till mig i andliga upplevelser, i små stunder, varsamma ögonblick av frid och hemkomst.

Några av mina allra vackraste ögonblick, även rent andliga, har med fotboll att göra. Andlighet är gemenskap med något större. Ungefär som det vi upplever när vi går på fotboll tillsammans.

Det behöver inte vara svårare än så.

Idag är en historisk och vacker dag för Degerfors IF. Låt oss lägga ett saligt förlåtande skimmer över den så kallade hemmapremiären mot BK Häcken och rikta allt fokus åt dagens hemmamatch mot Hammarby.

Jag tror det kan vara nyttigt att med jämna mellanrum påminna sig om miraklet Degerfors. Vi skriver 2022. De stora och rika bli större och rikare för varje minut.

Hammarby ligger på Södermalm, en stadsdel i huvudstaden där det bor över 130.000 människor. De flesta tjänar bra och bor i bostadsrätter som kostar flera miljoner kronor.

I Degerfors med omnejd bor det ca 10.000.

Och ändå. I går på löprundan över Västerbron som förbinder just Söder med Kungsholmen stötte jag på inte mindre än tre personer som alla stannade mig (vilket jag gladeligen lät mig göras eftersom jag var gubbigt trött) och ville snacka om…Degerfors.

Är inte det ett slags mirakel det också? Och symboliskt. På bron mellan Bajens Söder och AIK:s Kungsholmen talas det om Degerfors, allt medan bussarna och cyklisterna viner förbi.

Det är som det står på husets tak vid Stora Valla.
Degerfors ÄR hela Sveriges lag.

Du kan lämna Bruket men Bruket gjuter sin kärlek i dig för alltid och därför prickas hela Sverige av denna rödvita kärlek, denna innerliga kärlek till en bygd som andas, lever och blöder fotboll. Också när människor flyttar. Vi lämnar aldrig vårt ursprung. Vi kan fly det, men det hinner alltid ifatt. Men varför skulle man vilja fly en stolthet över att komma ifrån Degerfors?

Folk härifrån kan vara några av de stoltaste människor jag träffat. Det är vackert.

Det fina med fotbollen, liksom med kärleken och med livet också för övrigt, det är att det alltid finns en ny chans. Köp inte lögnen de säljer om att du inte förtjänar en chans till.

Det gör du.

Du är värd alla chanser du får.

Ikväll invigs den nya välsignade gräsmattan på Stora Valla. Degerfors möter Hammarby i Allsvenskan 2022 och för den som fortfarande inte tror på mirakel kan behöva läsa den meningen en gång till.

Men låt er inte nöjas med det.

Gå ut och ge Bajen en rejäl match också.

Tack för att jag får vara med på denna historiska dag och dela den med er.

/Marcus Birro