Damerna åker till Karlstad: ”En svår match”

Efter en tuff säsongsinledning med 0-3 uppe i Arvika laddar damerna om för att ta sig an Hertzöga BK 2. Matchen spelas på Ilanda IP imorgon, söndag, klockan 17:30.

Hur har träningsveckan varit efter den ganska klara förlusten i Arvika?

– Vi har tränat på bra. I den första matchen kom vi inte upp i den nivå vi tycker att vi ska hålla, samtidigt som man får säga att vi mötte ett bra och kompetent lag, säger tränare Patrik Werner.

Hur ska ni göra för att komma upp i den nivån mot Hertzöga BK 2?

– Vi är inte riktigt vana vid att möta den här typen av motstånd. Förra året gick det lätt i varje match. Jag tror att vi behöver några matcher för att komma in i tempot. Det är stor skillnad på divisionerna. Hertzöga vann sin senaste match med 17-0 och innan det vann de också ganska lätt. Det här är nog också ett lag som har som ambition att vara med i toppen, så det blir ytterligare en svår match.

Det krävs en annan typ av spel från er sida, jämfört med vad ni är vana vid?

– Det tror jag. Det är ett högre tempo. Jag tror inte vi är vana och det tog ett tag innan vi kom in i det mot Arvika. Sista 25 minuterna av den matchen tycker jag att vi var bra. Då hade vi bud på att göra ett par mål, även om Arvika hade ännu fler lägen under den första timmen. Vi förtjänade inte poäng i den matchen men vi borde nog ha gjort några mål med tanke på vilka chanser vi hade mot slutet.

Vad vill du se från laget när ni möter Hertzöga?

– Vi behöver nog vara lite tuffare och lite rakare i vårt spel. Arvika pressade oss rejält i senaste matchen. Som sagt, jag tror inte vi är vana vid att det går så pass fort som det gör. Vi måste ta kampen. Förra året kunde vi hålla i bollen ganska ostört. I år har vi ju bara spelat en match, men sett till den hade vi svårt att bygga vårt eget spel.

Degerfors matchtrupp ser ut så här:

Lisa Andersson, Christin Hero, Jamie Tiuranemi, Rosinda Carlson, Emilia Dahlström, Rosie Orr, Ida Mattsson, Jessica karlsson, Maja Edlund, Jessica Höglund, Tilda Jäger Lindén, Tyra Eriksson, Alma Nielsen, Ida Henriksson, Emma Tryggvesson, Jessica Axelsson, Jessica Karlsson