U21-laget mot BK Forward – tränardebut för Marcus de Bruin

På grund av försäsongens intensiva spelschema kommer Degerfors IF ställa upp med ett U21-lag i morgondagens träningsmatch mot BK Forward. Det här innebär samtidigt att nye U21-ledaren Marcus de Bruin gör tränardebut tidigare än väntat.

– Jag har ännu inte haft möjlighet att vara med runt laget så mycket som jag skulle vilja, men jag hoppas att jag efter första matchen ska kunna vara med på någon träning också så att man kommer in i det på allvar. Det blir kul att det drar i gång, säger de Bruin.

Marcus de Bruin kommer under tisdagen leda laget tillsammans med Tobias Solberg. Solberg ska se till att de Bruin är insatt i det tänk han och tränarkollegan Andreas Holmberg har kring a-truppen:

– Sedan är min tanke att jag ska hålla i genomgång, uppvärmning och coachande under matchen. Så tanken är att jag kör redan från start – med stöd från Tobias. Det ska inte bli en match där jag bara är med och tittar på. Jag ska ta ansvar på en gång. Det lär jag mig mest av, säger Marcus.

Han står dock inte för den enda återkomsten på Stora Valla imorgon kväll. In i laget kommer nämligen Andreas Jansson, som lämnade föreningen tidigare den här månaden.

– När jag jobbade idag ringde Solberg och kollade läget. Jag berättade om hur jag hållit i gång de senaste veckorna. Då frågade han om jag ville vara med och spela imorgon. Jag tänkte att det är bra att få lite match i sig. Kul att träffa grabbarna igen också. Jag har alltid tyckt bra om Degerfors så det var kul att de hörde av sig. Jag känner ju alla grabbarna så det kommer inte kännas konstigt. Det enda jag är lite nervös för är formen men jag tror att jag kommer komma in i det, säger Andreas Jansson.

Matchen kommer live-sändas av Solidsport. För 89 kronor kan du streama de Bruins tränardebut. För 259 kronor får du även a-lagets kommande hemmaträningsmatcher (Skövde AIK, Karlstad Fotboll och Kongsvinger IL). Varje match kan också köpas separat. Läs mer och köp sändningarna här.

Avspark 18:30 på Stora Vallas konstgräsplan. Fri entré.

Startelva:

Hugo Claesson