Matchbiljetter på bibblan

I samarbete med Degerfors bibliotek vill vi ge dem som inte har råd att gå på fotboll på Stora Valla möjlighet att göra det, utan att det kostar något. Vi kallar det för inspirationsbiljett, vilket innebär att det ska vara möjligt att låna en matchbiljett på biblioteket. Vi vill ge möjligheter till ekonomiskt marginaliserade familjer att gå på fotboll tillsammans och inspirera till mer rörelse och gemenskap.

Barnfetma och barnfattigdom hänger tätt samman och är en utmaning i Degerfors. Detta kan vara ett sätt att locka till rörelse och aktivitet. Vi har alltid fri entré på Stora Valla för barn som går i grundskolan, dock kanske man inte som förälder vill släppa i väg sitt barn själv till arenan och det kanske saknas pengar för den vuxne att följa med.

Tack vare samarbetet med biblioteket så har man kunnat hämta ut en biljett, om man samtidigt lånar en bok.