3-0 mot Skövde AIK: ”Kommer bli svårt att försvara sig mot oss i år”

Degerfors herrar besegrade under lördagen Skövde AIK i en träningsmatch på Stora Vallas konstgräs. Hemmalaget dominerade matchbilden i den första halvleken men lyckades inte få bollen i mål. Först efter att Degerfors tilldömts en straff som Marcus Astvald satte lossnade målskyttet. I slutet på den första halvleken petade José Segura Bonilla in 2-0 efter att Oliver Ekroth jobbat fram bollen, och i matchens slutskede ryckte sig inhopparen Victor Edvardsen loss och fastställde slutresultatet 3-0.

– Vi började bra. Första halvtimmen var kanske vår bästa period i matchen. Vi tryckte ner dem totalt då och de kunde inte komma in på vår planhalva. Vi skapade kanske inte tillräckligt mycket men hade bra tålamod och bra intentioner. Sedan fick vi en ganska billig straff som vi gjorde mål på och vi lyckades även göra ytterligare ett mål innan den första halvleken var slut. I den andra halvleken var det inte lika organiserat spel. Det blir ofta så i träningsmatcher, när det är många byten och sådär. Däremot skapade vi lite fler målchanser jämfört med i den första halvleken. Vi vann komfortabelt med 3-0 och hade kanske kunnat göra ytterligare något mål, säger tränare Andreas Holmberg.

Matchen blev ett bra tillfälle att träna fasta situationer.

– Absolut, vi fick många hörnor. Det är alltid nyttigt att få träna på det. Men det var också en bra match för att få tillfälle att träna på lag som försvarar sig lågt och organiserat, och som jobbar hårt i det defensiva spelet. Det fick vi träna på ordentligt idag och vi fick också se att vi behöver jobba mer med det.

De offensiva spelarna fortsätter att göra mål och målskyttet är också lite utspritt mellan olika personer. Vad tänker du om det?

– Det är alltid bra. Vi har många farliga spelare, många som kan göra mål. Det kommer bli svårt att försvara sig mot oss i år.

Om du utgår från den här matchen; vad har fallit på plats och vad har ni fortfarande kvar?

– Tittar man bara på den här matchen ser man att vårt grundspel och tryggheten med bollen sitter jättebra. Sedan hade vi ett bra presspel hela matchen. Skövde lyckades inte bygga upp särskilt mycket spel mot oss. Vi ska dock jobba ännu mer med sista tredjedelen. Det måste vi framförallt göra mot lag som är tighta och gör ytorna små. Då måste man jobba ännu mer med löpningarna bakom, ännu mer med rörelse och att komma till avslut. Det är den biten jag skulle vilja att vi höjer oss kring ytterligare.

Till veckan ställs ni mot Karlstad Fotbolls division 2-lag. Det blir en matchträning snarare än en träningsmatch, eller hur?

– Ja, så kommer vi göra. Nästa vecka har vi vår enda lediga helg under försäsongen, så vi avslutar veckan med att alla i truppen får spela åtminstone 45 minuter i den matchen.

***

Vill du se Victor Edvardsen och José Segura Bonilla spela fotboll på Stora Valla? Köp ditt årskort genom att kontakta kansliet på 0586-84640 eller kontor@degerforsif.se. Ordinarie pris från 1 500 kronor.