Inför 2228 åskådare föll Degerfors IF mot Varberg under onsdagskvällen och resultatet blev 1 – 0 till serieledarna. Tränare Stefan Jacobsson saknade ett jävlaranamma från laget och summerar matchen så här…

Jag tycker att vi började matchen väldigt bra och får ett bra tryck på Varbeg och stör dom på ett bra sätt i deras speluppbyggnad och tycker att de första 30 minuterna är ganska jämna. Sedan börjar Varberg att få grepp på oss och de får fast bollen på ett bättre sätt fram till vår backlinje och framförallt runt omkring vårt straffområde och till slut får de 1 – 0 målet i en situation som jag tycket att vi borde ha hanterat på ett bättre sätt men det var på gång där tyvärr.

Andra halvlek är det också ett ganska jämt skägg, egentligen utan att vi på något sätt producerar målchanser, sedan under de sista 20 minuterna när vi börjar att göra organisationsändringar och några byten för att etablera ett bättre anfallsspel och försöka att skapa målchanser så öppnar vi upp oss på ett sätt som gör att Varbegs individuellt skickliga spelare får ännu mer utrymme och de har lägen att verkligen punktera matchen men de gör inte det och därför lever matchen ända in i slutminuterna men Varbereg är tyngre, framförallt i sitt anfallsspel än vad vi är, de är bättre på att få fast bollen och framförallt på vår planhalva än vad vi är att få fast bollen på deras planhalva.

Rent försvarsmässigt så är jag nöjd med matchen, förutom med vissa situationer men däremot så är jag inte speciellt nöjd med vad vi åstadkommer när vi har bollen. Jag tycker att det fattas en hel del, jag skulle ha velat se en hel del jävlaranamma för att vara ärlig. Vi möter ändå serieledarna och då vill man se att alla förstår att det här är ingen söndagspicknick. Det fattas i den biten och därför kan vi inte störa Varberg mer än vad vi gör, men ändå så är det en okej insats men vill man slå Varberg så måste man upp på en högre prestationsnivå helt enkelt.

Nu bryter vi ihop och kommer igen till nästa match som är en hemmamatch, lördag den 20 juli på Stora Valla och då hälsar vi GAIS välkomna med avspark kl 16:00.

Inför GAIS matchen har Degerforsklacken en återträff som utgår från Degerfors IF:s egen sportbar Bosna med rödvit klädsel och gemensam färd ner till Valla för att stötta vårt lag till hemmaseger.

Dessutom vill vi påminna er om att det går bra att registrera dig/er som bidragsgivare till Gratismatchen som i år spelas den 31 augusti på Stora Valla, motståndet heter då Halmstad BK. Klicka här för att registrera dig.

Åsa Holmstrand