Akademilagen möter IF Elfsborg i ligacupen

Det blir dubbla Elfsborgsmatcher på Stora Vallas konstgräs på söndag. Då spelas nämligen omgång tre av ligacupens A-slutspel. Ligacupen är inte helt olik svenska cupen, men är en turnering för föreningarnas akademilag. Under hösten kvalade sig både P16 och P19 in till A-slutspelet (P17 spelar B-slutspel).

Förra helgen åkte lagen till västkusten för matcher mot klassiska IFK Göteborg.

– P19 förlorade med 0-7 i en match där de föll igenom under den andra halvleken och släppte in en del onödiga mål. P16-killarna gav dock IFK en rejäl fight men fick till slut se sig besegrade med 2-3. De låg under med 0-3 men stod för en mycket bra slutforcering, sammanfattar Degerfors akademichef Peter Palmqvist.

Söndagens matcher mot IF Elfsborg spelas båda på Stora Vallas konstgräs. P16 inleder dagen. Avspark klockan 13:00. Två timmar senare, alltså 15:00, är det dags för P19. Båda matcherna har fri entré.

– Det blir två mycket tuffa matcher för oss då Elfsborgs båda lag inlett ligacupen på ett bra sätt och är obesegrade. Oavsett resultat i ligacupen är det dock mycket utvecklande för våra akademispelare att få spela matcher där de kan mäta sig med de bästa i Sverige, säger Palmqvist.

Tabell, resultat och spelschema hittar du här (P16) och här (P19).