Angående debatt i kommunfullmäktige (återgiven i KT/KK, 20200629)

Vi välkomnar investeringar på Stora Valla, men inte att vara slagträ i den politiska debatten

Återigen är klimatet så infekterat i kommunfullmäktige att det sprids vanföreställningar om Degerfors IF i debatten. Vanligtvis bemöter vi inte dessa och den ryktesspridning de ger upphov till eftersom detta bara skadar samhället. Men med dagens lågvattenmärke har en gräns passerats.

Debattera gärna framtida investeringar i fullmäktige, men avstå från att göra billiga poänger på bekostnad av vår förening och det engagemang för fotbollen som finns i Degerfors. Vi är varken ett hot mot upprustning av skolgårdar, asfaltering av gator eller byggande av simhallar och vi har betalat våra avgifter under åren. Dessutom betydligt mer än andra föreningar. Ingen begär av andra föreningar att de ska betala för bygget av en kommunal idrottshall eller simbassäng.

Sant är att vi under året har förhandlat om ett framtida hyresavtal och att de förhandlingarna under sommaren har pausats på grund av Coronapandemin. Under tiden går servicenämndens ordförande ut offentligt och påstår att vi inte gjort rätt för oss. Han driver dessutom årets avgifter till inkasso. Detta trots att vi inte enats om en ny avgiftsnivå.

Vilken typ av dialog vill kommunen föra?

Vi välkomnar att kommunen väljer att investera i sina anläggningar, skolgårdar och annat som kan komma kommuninvånarna till del i denna tuffa tid. Men när det gäller Stora Valla har vi inte blivit informerade eller rådfrågade. Vi vet alltså inte vad denna investering gäller eller hur de styrandes vision för Stora Valla ser ut. Det är politiska beslut och vi är inte en part i målet.

Offentliggör gärna er vision för Stora Valla, bjud in oss till en dialog kring investeringsplanerna och klargör om ni vill föra den i konstruktiv anda, eller genom påhopp i media. Vi är redo att hjälpa till på alla sätt vi kan och värnar det som är positivt för hela Degerfors. Men gör inte politik av fotbollen, det gynnar ingen i längden.

Fredrik Rakar