Ännu en vinst för Degerfors IF

Degerfors IF vann ikväll sin 26e omgång när Syrianska FC gästade Stora Valla inför 914 betalande åskådare. Det var Degerfors som började matchen bäst och efter bara 3 minuter gjorde Ferhad Ayaz 1 – 0 till de rödvita, under den andra halvleken satte Christos Gravius 2 – 0 och säkrade därmed segern. Degerfors huvudtränare Stefan Jacobsson summerar matchen så här om…

Ja, vi får naturligtvis en perfekt start. Framförallt när man möter en motståndare som krigar för sin existens i Superettan så är det jätteviktigt att få det första målet, så att de inte på något sätt får luft under vingarna utan att det är vi som kan diktera villkoren. Så en bra inledning och vi har fler chanser under den första halvleken att kunna göra både 2 och 3 – 0 men vi är lite slarviga och ineffektiva i avslutslägena så att matchen lever hela tiden. Sedan är det jättesvåra yttre omständigheter med en väldigt blöt plan, så det är inte lättspelat därute. Spelarna halkar och gräset släpper och det är svårt att få fart i passningsspelet, vi gör en okej match och håller nollan och gör två mål framåt och vi tar tre poäng och hakar på lagen framför oss så utifrån det så är jag jättenöjd.

Med tanke på att det är ett tätt matchande också och vi hela tiden möter motståndare som har en eller två dagars längre återhämtning än vad vi har, så är jag jättenöjd. Prestationen däremot är jag inte helt lysande idag men tillräckligt bra för att vinna en fotbollsmatch.

Andra halvlek är på ett ungefär så som vi avslutade den första på, lite slarvigt och med bara ett måls ledning så är ju den ledningen väldigt skör men vi lyckas ändå på något sätt att hålla Syrianska borta ifrån allt för farliga chanser, sedan tycker jag att ju längre den andra halvleken lider så börjar vi att skapa målchanser och när vi väl får 2-0 då känns det som att vi har punkterat matchen och under de sista fem minuterna så känns det som att vi kunnat göra fem mål men det blir 2-0 och tre poäng så att det är jätteskönt att vi fortsätter att vinna och nu är det bara att ladda om inför BP på lördag.

Hur laddar man om och kommer ner i varv?
Ja, det är inget hokuspokus utan imorgon är det träning som gäller kl 10:00 och då svettas man ur matchen under ett relativt lågintensivt pass och sedan är det att vila och äta ordentligt. Sedan blir det lite taktiska inslag under torsdag och fredag inför mötet med Brommapojkarna på lördag. Sedan kan man bara hoppas på att spelarna tar segrarna positivt och lägger dem i självförtroendebanken och sedan bara är sugen på att vinna nästa match och att man tar jobbet.

Grattis Degerfors IF till tre nya härliga poäng!

Och vi kan redan nu se fram emot nästa match på lördag den 5 oktober då det är dags för ytterligare en hemmamatch och då heter motståndet Brommapojkarna. Avspark kl 18:00. Säkra din biljett här!

Måndagens Halvapotten blev vinstnummer 580 och vinstsumman 5,000kr

Fotboll för alla, alla till Valla!

Åsa Holmstrand