Bertilssons straffmål räckte mot Umeå

Seger och serieledning. Det är vad Degerfors IF kan glädja sig åt efter tisdagskvällens match mot Umeå FC. En match som Rödvitt egentligen förde från första sekund. Dock utan att lyckas göra mål på den hårt jobbande nykomlingen.

Det krävdes en kvick Axel Lindahl och en domare som pekade på straffpunkten för att ändra på den saken.

– Först var det lite kombinationsspel mellan mig och (Marcus) Astvald på kanten. Sedan fick jag en djupledspassning från honom och försökte vinkla in bollen snett inåt bakåt. Precis efter att jag hade gjort det sprang målvakten ut och kapade mig, säger Lindahl.

Straffen satte Johan Bertilsson. Hans andra mål för säsongen.

I den andra halvleken fortsatte Degerfors att styra och ställa, men uddamålsledningen borde ha varit större och UFC lyckades skapa en viss press mot slutet. När domaren la till fem minuter var det nervöst på Valla, men till slut stod det klart att Degerfors vunnit med 1-0.

Den här matchen skulle ni nog ha avgjort i den första halvleken. Det blev lite väl spännande på slutet. Hur upplevde du det?

– Det skulle ha känts oerhört tufft att tappa poäng i den här matchen. Vi gjorde en jättebra första halvlek där bara målen saknades. Vi fick ju ett mål på straff men borde med vårt spelövertag ha varit lite mer effektiva i de lägen vi hade. Sedan blir det alltid några ströchanser på slutet. Nu fick väl inte Umeå något riktigt avslut på mål men det var ändå gränsfall några gånger. Det hade varit otroligt mycket skönare att ha med sig en 2-0-ledning där, men nu känns det bättre och dessutom fick vi hålla nollan, säger tränare Tobias Solberg.

Efter att ha tappat poäng sent i Västerås och förlorat mot Norrby har ni nu två raka segrar. Vad är det som fungerar i Degerfors IF nu?

– Vi har hittat en bra energi. Lägger grunden med det hårda jobbet. Vi fick en bra start i den här matchen och tog kommandot direkt. Jobbar knallhårt för varandra.

Ännu en gång förändrade ni i startelvan. Nya spelare och nya positioner för vissa. Trots det fortsätter det att fungera väldigt bra. Vad betyder det att alla spelare levererar på den här nivån?

– Det är jätteviktigt. Vi vet att alla kan bidra på ett bra sätt. Nu är det en tuff period och vi matchar det vi tror blir bästa och fräschaste laget i varje omgång. Det är kul att många tar chansen när de får spela. Ny match redan på lördag, så vi får se vilka som är fräscha och känner sig redo. Vi har en så bra grupp. Det är härligt!

Vad är du mest nöjd med när det gäller dagens insats?

– Att vi tog tag i matchen direkt. Det höga presspelet satt. Vi kunde vinna tillbaka bollar och skapa chanser. Det är jag jättenöjd med. Sedan är jag som sagt väldigt nöjd med att vi fick hålla nollan.

På lördag, klockan 17:30, möter Degerfors Jönköpings Södra på bortaplan.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Marcus Astvald

Victor Edvardsen

73 minuter: Villiam Dahlström ersatte Victor Edvardsen.

79 minuter: Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius och Gustav Granath ersatte Axel Lindahl.

84 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Marcus Astvald.