Carlén om säsongsstarten: ”Ett litet tecken på att vi inte helt är ute och cyklar”

Berättelsen om hur Adam Carlén går från juniorlag till a-lagets startelva över en natt är numera ganska välkänd i rödvita kretsar. Det snart 20 år gamla mittfältslöftet från Björsäters IF har fått en lite annan ingång i årets säsong. Med 90 minuter i premiären mot IK Brage och 90 minuter senast mot Västerås SK är Carlén plötsligt en etablerad superettanspelare.

– Den största skillnaden jämfört med förra säsongen är att jag har mer erfarenhet nu, sedan tycker jag även att jag har mer press på mig. Press från mig själv och från lagkamrater, men även från supportrar och tränare. När jag kom in förra året visste ingen vem jag var, jag var ett oprövat kort. Eftersom det gick ganska bra höjs kraven på mig, säger Adam Carlén som under säsongsinledningen bildat innermittfält tillsammans med Christos Gravius.

Hur tycker du att det har gått för dig personligen i de två första omgångarna?

– Alltså, jag tycker att det har gått helt okej. Mot Brage gjorde hela laget en bra match och där kändes det även bra för mig personligen. Mot Västerås kom vi inte riktigt upp i samma energi. En lite sämre match för hela laget. Jag känner väl att jag har mer i mig och hoppas kunna öka tillsammans med resten av laget.

Den halvårslånga försäsongen, med stopp för matcher sedan mitten av mars, gjorde förstås att samtliga lag gick in i serien med en mängd frågetecken. När det var dags att sparka i gång hemmapremiären fanns nog ingen som kunde svara på vart Degerfors IF stod.

Känner du att ni har mer koll på det nu?

– Nja, jag tycker fortfarande det är tidigt att säga det men på matcherna vi spelat, speciellt den mot Brage, visade vi vad vi har i oss. Att vi kan spela fin anfallsfotboll och har en hög nivå i oss. Vi kom inte riktigt upp till den nivån mot Västerås, men matchen var ändå ett litet tecken på att vi inte helt är ute och cyklar. Det var skönt att få bekräftelse på att vi är bra.

Hur skulle du beskriva din roll på planen?

– Eftersom jag är ganska stor ska jag hantera det fysiska spelet bra. Jag ska vinna mycket boll, förhindra kontringar, bidra med spelvändningar. Jag ska vara en länk mellan mittfält och anfall.

Med anledning av den pågående pandemin är fotbollsvardagen väldigt annorlunda jämfört med tidigare år. Både i samband med träning och match måste spelarna följa de två protokoll som Svensk Elitfotboll tagit fram för att garantera att proffsfotbollen gör allt för att inte bidra till ökad smittspridning. På träningsdagar är Degerfors spelare uppdelade i olika omklädningsrum där de kan hålla avstånd till lagkamraterna. Inför matcherna får lagen inte gå ut ur spelartunneln samtidigt och avbytarna måste värma upp avskilda från motståndarlagets avbytare. Spelare som är skadade eller av annan anledning inte finns med i matchtruppen får inte ens komma in på arenan.

Hur är det att anpassa sig till det här?

– Det är klart att det är lite speciellt… mest konstigt är det ju med publiken. Det känns tomt och är väldigt tyst och tråkigt utan alla fans, såklart. Sedan är det lite andra saker man ska göra. Kolla kroppstemperatur, gå ut på ett visst sätt, men det är inget jag påverkas jättemycket av.

Under intervjun väljer en handfull av Adams lagkamrater att mer eller mindre diskret lägga sig i samtalet. Gustav Granath kollar snett, Emil Portén slänger ur sig några peppande ord. När Villiam Dahlström visar med hela kroppen att den här artikeln egentligen borde handla om honom frågar Carlén:

– Vill du vara med eller?

– Ni sitter ju mitt i fartvägen, klagar Dahlström.

– Erkänn bara att du vill vara med.

Gotlänningen undrar vad intervjun handlar om.

– Allt möjligt. Säsongsstarten och grejer, svarar Adam Carlén.

Det är en artikel som handlar om säsongsstarten sedd ur Adams perspektiv. Vill du säga något?

– Du måste göra fler assist. Fler passningar framför öppet mål, du och jag, säger Dahlström till Carlén.

– Jaha. Jag får jobba på det, konstaterar Adam.

– Annars är du rätt skräckinjagande där på mitten, trots att du är så himla söt, fortsätter Dahlström.

Vad säger du om den sammanfattningen?

– En ganska bra sammanfattning. Jag måste pilla in fler assist, säger Adam Carlén och lämnar resten av Villiam Dahlströms för all del träffsäkra analys okommenterad.