Chockkryss i Trelleborg: ”Ägde matchen totalt”

I en match där Degerfors dominerade, spelade med en man mer under 30 minuter och radade upp målchanser blev slutresultatet 1-1. En stor besvikelse på Vångavallen i Trelleborg.

Degerfors ledningsmål gjordes i den 72:a minuten. Victor Edvardsen med ett inspel från utkanten av straffområdet. Bollen letade sig förbi såväl motståndarförsvarare som en sprattlande Johan Bertilsson och hittade in bakom en ställd TFF-målvakt.

TFF, som kämpar för att hänga kvar i superettan, gav sig dock inte och i den 95:e (!) matchminuten lyckades skåningarna få in ett kvitteringsmål. En frispark nådde Salif Camara Jönsson som nickade in bollen mot straffpunkten. Ett par TFF-spelare störtade fram och Carl Björk blev mannen som räddade poäng för hemmalaget.

– Oerhört surt. Suraste på länge. Det kändes jäkligt tufft och orättvist på något sätt, men sådan är ju fotbollen tyvärr. Det var riktigt, riktigt grymt. Vi gjorde en jättefin bortamatch, tryckte tillbaka dem hela matchen. Vi var starka och vann tillbaka mycket boll. Jag tycker att vi malde ner dem under hela matchen och det hjälpte väl till att de blev en man kort, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Trelleborg kämpade, sprang och slet men vi bearbetade dem. Sedan gjorde vi 0-1 och då kändes det givetvis bra. Sedan är man besviken på mycket. Vi hade lägen att punktera matchen. Det är klart vi skulle ha gjort ett 0-2-mål med chanserna vi hade. Ibland studsar det inte rätt.

– Sedan är Trelleborg tunga att möta på fasta situationer. Det kände vi till. Vi bjöd på ett par stycken mot slutet, vilket jag tycker var riktigt onödigt från vår sida. Det är såklart ingen som gör det med flit, men vi gav Trelleborg läge att lyfta upp allt de har. Sista sparken. Det kändes som… att hela världen rasade för en stund. Nu är det bara att samla kraft och så kör vi på lördag igen.

Även om saker och ting inte gick er väg blev spelet ändå som ni hade hoppats?

– Ja, absolut. Det var egentligen över förväntan. Trelleborg är i ett väldigt utsatt läge i tabellen och är jobbiga att möta på sin hemmaplan. Det skulle inte vara en lätt match, men vi ägde ju matchen totalt. Helt och hållet. Därför känns det kanske extra surt att resultatet blev som det blev. Vi var värda mycket mer. Självklart finns det saker vi kunde ha gjort bättre men i det stora hela gjorde vi en fin match. Att det sedan inte blev tre poäng är så himla tufft.

Du och Andreas Holmberg har i stort sett varit förskonade från den här typen av kallduschar med det här laget. Hur ska ni göra för att det här inte ska påverka er för mycket?

– På det igen. Det här händer alla. Det är bara att se sig om i världsfotbollen. Sena vändningar, sena mål. För vår del handlar det om att ta lärdom av saker och ting vi kan göra bättre för att stänga matchen. Tänka till kring detaljer där, men sedan släppa det och gå vidare. Ta med allt som var bra och kunna fokusera på det även om alla nu är hur besvikna som helst.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

77 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen.