Degerfors IF är stolt partner till Karlskoga Pride

Lördagen den 19 augusti 2023 går Karlskoga Pride av stapeln för andra året. I år är Degerfors IF med som medarrangörer, tillsammans med BIK Karlskoga, RF/SISU Värmland och Kvinnojouren Maggan. Under årets Pride-vecka utvecklas konceptet med flera viktiga föreläsningar.

Pride är en helt opolitisk fråga som handlar om att stå upp för allas mänskliga rättigheter och ett tryggt samhälle för alla.

Anneli Bergdahl, CSR-ansvarig i Degerfors IF, säger så här om samarbetet:

”Det känns självklart att vi som förening ska engagera oss i detta. Dels är det här förstås en viktig fråga, det ska inte spela någon roll vem du är och vem du tycker om, för att du ska få spela fotboll eller ishockey. Vi vill visa att alla är välkomna till vår förening och att alla känner sig trygga, viktiga och välkomna. Vi ser också detta som en möjlighet till att bygga upp ett samarbete med BIK Karlskoga och hjälpas åt i arbetet för en trygg idrottsmiljö. Att träffas och utbyta erfarenheter är väldigt viktigt. Trots att vi verkar inom olika idrotter står vi ofta inför liknande utmaningar.”

Tillsammans med BIK anordnar vi en egen föreläsning, torsdagen den 17 augusti, där ledare från båda föreningarna samt aktiva i de äldre lagen deltar. Peter Rung föreläser då och han kommer att prata om normer och värdegrund i sportens värld, hur man bygger trygga omklädningsrum och förebygger psykisk ohälsa. Detta blir både en form av internutbildning och hälsoarbete.

Linnéa Bergmark Palonen, projektledare för Karlskoga Pride, säger så här:

”I takt med att mänskliga rättigheter stärks förbjuds också dragqueens att läsa sagor för barn. I ett samhälle som präglas av ”två steg fram och ett tillbaka”-principen är det viktigare än någonsin att agera för dem som saknar möjligheten att själva göra det. Genom att engagera sig i Karlskoga Pride visar BIK Karlskoga och Degerfors IF sitt ställningstagande i frågan om mänskliga fri- och rättigheter och att de som förebilder för många barn och unga väljer att ta ansvar. Jag är både stolt och glad över samarbetet och den insats som vi tillsammans gör för en jämlik hälsa.”

Själva Pridetåget går av stapeln på lördagseftermiddagen den 19 augusti, med avslutning i Ekmansdalen, där firandet fortsätter med många utställare och olika aktiviteter.

Förutom den föreningsspecifika föreläsningen den 17 augusti så föreläser Peter Rung även på onsdagen den 16 augusti klockan 18 på temat ”Att använda idrotten som superkraft – om hur trygga omklädningsrum skapar ett tryggt samhälle. Även den föreläsningen hålls på Musikpalatset och för allmänheten, men föranmälan krävs och görs via den här länken.

Läs mer på Karlskoga Prides webbplats