Degerfors IF avslutar serien med bortavinst

Degerfors IF vann seriens avslutande bortamatch mot Dalkurd FF med 1 – 3 under söndagseftermiddagen. Målskyttar blev Erik Björndahl (2st) och Oliver Ekroth (1st). Huvudtränare Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Ett stort Grattis Stefan! Vilken match!
Ja herregud! (skratt) Det var jätteskönt att få avsluta säsongen med en trepoängare och en fantastisk sista tredjedel av serien, måste jag säga. De är enormt starka våra killar!

Tuff match idag, det märktes snabbt att vi hade lite problem med konstgräset, det var ett väldigt snabbt underlag. Därför hade vi mycket tekniska fel, plus att Dalkurd spelade väldigt bra under första halvlek men vi har en bra moral i gruppen där alla underkastade sig att jobba hårt och disciplinerat i försvarsspelet och alla killarna köpte att Dalkurd var lite vassare med sitt passningsspel så då var det försvarsspel som gällde.

Sedan fick vi in ett tidigt mål i andra halvlek och naturligtvis så gav det oss mycket energi och vi höjde oss lite över lag tycker jag under den andra halvleken, även om det fortfarande var Dalkurd som hade det större bollinnehavet men vi låg rätt i våra positioner och vi var bra i våra offensiva omställningar och det var ett otroligt bra jobb av killarna! Så ett stort Grattis till alla spelarna! Och ett extra grattis till Erik Björndahl som vann skytteligan om jag inte är fel helt ute!

Ja det stämmer, Erik Björndahl har gjort 20 mål och har därmed tangerat Viktor Skölds rekord från 2013 i och med dagens mål, dessutom kom Erik Lindell på 2a plats i assistligan med 7 poäng. Grattis till våra Erikar! ?

Vi Gratulerar Degerfors IF till en 5e placering i tabellen och till en som Stefan säger fantastisk avslutning på säsongen 2019.

Åsa Holmstrand