Degerfors IF avslutar Upplevelsematchen med vinst

Under årets sista hemmamatch mot Östers IF testade Degerfors IF en ny och intressant biljettprismodell. Istället för att köpa matchbiljetter som vanligt fick publiken först gå på matchen för att sedan betala i efterhand. Summan? Den var valfri. Hela 1042 personer trotsade kylan för att på plats stötta vårt rödvita lag till en skön seger. Målskyttar i matchen blev Marcus Astvald (1 – 0) och vår egen skyttekung Erik Björndahl (2 – 0). Slutresultatet på Stora Valla blev efter 93 minuter 2 – 0. Huvudtränarna Stefan Jacobsson och Denis Velic sammanfattar matchen så här…

Denis Velic: Jag vill börja med att gratulera Stefan och Degerfors till segern, jag tycker att den är välförtjänt idag. Matchen börjar ganska jämnt, vi får den start vi önskade och fick kliva på dem ganska högt och störa deras uppspel i inledningsfasen och jag tycker att vi lyckas ganska hyfsat. Däremot, efter cirka 20 minuter någonstans börjar vi bli trötta och börjar falla av lite och då är Degerfors otroligt skickliga med att få utrymme och de var trygga i sitt spel och kom runt på kanterna. Vi har problem med Axel Lindahl och Jacob Ortmark på den sidan och därifrån så kommer ju målet och det gör att vi hamnade i ett ganska tufft läge, vi kämpar på under första halvlek och skapar några halvchanser.

Under andra halvlek försökte vi återigen samla kraft och energi för att kliva framåt och i den stunden är det ingen vidare fotbollsmatch. Men så är det när man ligger där man ligger i tabellen och där Degerfors ligger och har dessutom en kille som gjort en 17, 18 mål så är det klart, ett inlägg från mitten av planen som vi bör kunna försvara bättre. Jag vill inte ta det målet från Björndahl på något sätt men där måste vi agera bättre både i backlinjen och målvakten. När 2 – 0 målet kom så var det otroligt tufft för oss, vi försökte och vi sprang men det är inte så mycket att säga, Degerfors var det bättre laget. Nu har vi en otroligt viktig match att fokusera på till nästa helg.

Stefan Jacobsson: Jag är extremt glad över att vi lyckas att ta en trea här i sista hemmamatchen för året och vi visste och räknade med att vi skulle möta ett vilt kämpande Öster som skulle försöka att göra allt för att ta de här viktiga poängen som stod på spel. Första kvarten är väldig jämn, precis som Denis säger, det var kanske till och med lite fördel Öster. Det kändes som att vi var lite sömniga men vi får fart på galoscherna och den sista halvtimmen är extremt bra spelat, på en enormt svårspelad plan. Givetvis så är den ju hämmande för båda lagen men vi trummade på ganska bra och hade väldigt många bra kombinationer och hittade igenom lagdelar och klarade av att skapa numerära överlägen mot ytterbackar som vi hade pratat om, att hitta in i de så kallade assistytorna eller ytterdelarna av straffområdet kan man säga.

Andra halvlek är lite fram och tillbaka men fortfarande med bra prestationer från oss och det var skönt när vi satte 2 – 0 och det kändes att över 90 minuter så var vi det bättre laget. En rättvis seger men tufft naturligtvis för Öster men det känns ändå som att ni har avgörandet i era händer om ni tar en trea under er sista match. Jag är väldigt nöjd med vår egen prestation, utöver det ”jobbiga” resultatet senast mot Örgryte då vi egentligen tappar alla realistiska chanser att vara med och bråka om tredjeplatsen. Man är lite rädd att de skulle finnas en mättnadskänsla men istället så visade vi att vi har karaktär och vi ska jobba oss igenom serien fullt ut och se det som ett bra avstamp inför 2020.

DIF-supportrarna var lika nöjda som Stefan efter matchen och Degerfors IF sänder ett STORT tack till alla er som betalade för matchen på vägen hem och ett lika STORT tack till alla er som swishade både på Valla och runt om i hela Sverige!

Halvapotten från lördagens match blev lottnr: 448 och vinstsumman 5,600kr.

Nu laddar vi om för säsongens sista match den 3 november 15:00 som är en bortamatch på Studenternas IP 1 och motståndet heter då Dalkurd.

Åsa Holmstrand