Degerfors IF debuterar i eAllsvenskan

Den 10 mars inleds årets säsong av eAllsvenskan, Sveriges största professionella FIFA-tävling. 19 klubbar ska utmana regerande mästarna Malmö FF om titeln och bland dessa finns för första gången Degerfors IF.

Rödvitts medverkan i eAllsvenskan är möjlig tack vare ett samarbete mellan Degerfors IF och FALKN Esports. Degerfors esportlag består av Filiph ”Skoldie” Sköld, Jakob Fogelgren och Oskar ”Tide” Tidestad.

– Det är en stor ära att få representera en klubb med en så rik historia och vi ser fram emot att bära de rödvita färgerna i eAllsvenskan, säger Filip Sköld.

Det här är den andra säsongen av eAllsvenskan. Turneringen kommer i år vara indelad i tre olika faser. Den första fasen pågår i fyra veckor och är ett onlinespel som avgör hur de olika klubbarna seedas i nästa fas. Där rör det sig i sin tur om ett studiogruppspel med fyra femlagsgrupper. Matcherna i den andra fasen spelas 9-10 april. Åtta lag, de två bästa från varje grupp, går vidare till den avgörande säsongsfinalen i maj.

Imorgon, fredag, lottas vilka lag som ställs mot varandra i säsongens första omgång. Lottningen sänds live på eAllsvenskans Twitch-kanal.

– Våra förväntningar är att vi ska vinna. Det är det vi kämpar för. Truppen består av tre vinnarskallar, säger Sköld.

Studiogruppspelet och säsongsfinalerna sänds via Dplay samt genom eAllsvenskans kanaler på YouTube och Twitch. Onlinespelet kommer respektive lag sända och i Degerfors fall ser du matcherna här.

– Vi uppskattar allt stöd vi får och hoppas att de rödvita supportrarna ställer sig bakom oss så att vi kan vinna det hela. Jag vill uppmuntra folk att följa våra sociala kanaler och interagera med oss. Det betyder mycket.

Information om eAllsvenskan 2020:

• Ligan består av 20 klubbar
  • Varje klubb representeras av minst två professionella FIFA-spelare
  • Ligan pågår under två månader med början den 10 mars.

Fas 1: Onlinespelet spelas i ett Swiss-format, i fyra omgångar med bäst av fem i varje. Inför första rundan sker en lottning om vem som möter vem, och i kommande omgångar matchas man mot en motståndare med liknande förutsättningar. Ett lag som vinner första rundan kommer att möta en annan vinnare, ett lag som förlorar kommer möta ett annat lag som förlorat och så vidare. Varje spelare kommer att max kunna spela tre matcher i en omgång, och som mest två matcher i rad.

Fas 2: I studiogruppspelet lottas sedan lagen in (utefter seedning från onlinespelet) i fyra olika grupper om fem lag i varje, där man möter alla lag i gruppen en gång. De två främsta i varje grupp går sedan vidare till finalspelet. Varje omgång i studiogruppspelet består av två matcher (med två olika spelare), vid oavgjord ställning siffermässigt efter två matcher avgörs det genom förlängning och straffar.

Fas 3: De åtta bästa lagen går vidare till den stora finalen som spelas under andra helgen i maj. Kvartsfinal och semifinal spelas enligt samma upplägg som i studiogruppspelet, i finalen avgörs det i bäst av tre matcher.

• Vinnande lag blir svenska mästare och erhåller 200 000 kronor. eAllsvenskans totala prispott uppgår till 400 000 kronor.
  • eAllsvenskan kommer att spelas på EA SPORTS FIFA 20 på PlayStation 4 i FIFA Ultimate Team-läget. Under studiogruppspel och finalspel används så kallade superkonton där alla spelare i FUT-läget finns tillgängliga.
  • eAllsvenskan är en del av EA SPORTS FIFA 20 Global Series, vilket innebär att ligan ger rankingpoäng i jakten på att kvalificera sig in till FIFA eWorld Cup-finalspelet.