Degerfors IF föll i mötet med Örgryte

Inför 678 åskådare förlorade Degerfors IF sin match mot Örgryte IS på ”hemmaplan” (Behrn Arena) under påskafton. Det blev Degerfors första förlust i serien efter en mycket bra inledning. En besviken Stefan Jacobsson summerar matchen så här…

Ja, i första halvlek hade jag hoppats mer på från vårt håll men samtidigt så är det ett bra lag som vi möter och vi tar ut varandra lite men det känns ändå som att Örgryte har kontroll på första halvlek och vi har svårt att komma igång med vårt anfallsspel helt enkelt, vi har inte något avslut på deras mål egentligen och vi är helt ofarliga i första halvlek, tycker jag. Samtidigt skapar inte Örgryte några direkta målchanser heller, de har en individuell interaktion där de bryter upp ungefär på mitten av vår planhalva och så kommer de loss på kanten. Vi pratade mycket om det här inför matchen att det kommer att hänga mycket på individuella aktioner, både i försvarsspel och anfallsspel och i första halvlek så tycker jag att Örgryte har mer kontroll på oss än vi på dom så det var svårt att skapa någonting. De saker de skapade något på var att de tryckte ner bollen djupt bakom vår backlinje och sedan löpte de in och de hade en målchans och den satte de.

Vi ändrade till en tre, fem två med tio minuter kvar ungefär och började hitta lite mer ytor i vårt anfallsspel och fortsatte så i andra halvlek och gör ett mycket bättre djupledsspel i andra halvlek och får en straff som vi kvitterar på och dom får en utvisning, sedan är det bara Degerfors egentligen, vi har fyra, fem bra möjligheter att punktera matchen på men tyvärr så avslutas matchen med slarv och då gör Örgryte 2-1. Det känns brutalt jobbigt men vi får bryta ihop och komma igen!

Tack för de orden Stefan Jacobsson! Och som han säger så bryter vi ihop och kommer igen redan på lördag den 27 april då vi möter Mjällby AIF på Strandvallen med avspark klockan 13:30.

Åsa Holmstrand