Degerfors IF inleder samarbete med Suicide Zero

Degerfors Idrottsförening har skrivit under ett treårigt samarbetsavtal med den ideella organisationen Suicide Zero. Syftet är att hjälpa till med spridningen av information om hur självmord och psykisk ohälsa kan förebyggas.

Värmlands och Örebros län har höga självmordstal som ligger över rikssnittet.

– Vi har under de senaste åren sett hur frågor om psykisk ohälsa blivit alltmer aktuella inom elitfotbollen. Vi är dessutom verksamma i en del av Sverige där självmord som den yttersta konsekvensen av psykisk ohälsa drabbar väldigt många. Här vill Degerfors IF vara en aktör som gör skillnad, säger Degerfors klubbchef Suzanne Hällström.

Föreningen blir den första elitfotbollsklubben i Sverige att inleda ett officiellt samarbete med Suicide Zero. Förhoppningen är att fler klubbar ska ta efter.

– Jag tror att det rent historiskt finns en bild av Degerfors som den hårda bruksorten där man inte gärna talar öppet om hur man känner. Om vi då kan gå i framkant i kampen mot psykisk ohälsa kommer vi förhoppningsvis även att inspirera fler, säger Hällström.

I praktiken kommer samarbetet innebära att Degerfors IF på olika sätt erbjuder en plattform för Suicide Zero när det gäller att sprida information. Organisationen kommer vara synlig på matcher och i klubbens digitala kanaler. Dessutom kommer personal och spelare få genomgå Suicide Zeros utbildningar.

När människor åter kommer få samlas i stora lokaler kommer klubben dessutom kunna erbjuda föreläsningar som är öppna för allmänheten.

Från Suicide Zeros sida kommer regionansvariga i Värmland vara drivande i samarbetet.

– Vi är väldigt stolta över att ingå i ett samarbete med Degerfors IF, speciellt i dessa Coronatider där risken för självmord ökar. Att få prata om den oro man upplever, hjälpa varandra att hålla hoppet uppe – att vi snart ses på Stora Valla igen – är ett lika viktigt råd för den psykiska hälsan som det är att tvätta händerna och hålla ett avstånd för att undvika smittspridning, säger Anna Sundkvist Kräutner, regionansvarig för Suicide Zero i Värmland.

Om Suicide Zero

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmorden. Varje år tar ungefär 1 500 människor sina liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Varje år får tiotusentals människor beskedet att någon de känner har tagit sitt liv.

Det finns mycket tabu, okunskap, rädsla och stigma kring självmord och psykisk ohälsa. Suicide Zero gör allt för att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap hos politiker, journalister, vård- och skolpersonal samt allmänheten. Detta gör vi genom lobbying, debattartiklar i Sveriges största nyhetsmedier, utbildningar och föreläsningar för olika yrkesgrupper. Genom att synliggöra självmord och jobba förebyggande kan vi bryta tabun och rädda liv. Självmord upphör inte för att vi blundar och tiger. Läs mer: suicidezero.se