Degerfors IF jagade vinst och fick utdelning igen

I den 27e omgången vann till sist Degerfors IF över Brommapojkarna på Stora Valla inför 928 betalande åskådare. Målskytt i kvällens match blev Erik Björndahl x 2. Ett mål på straff i första halvlek och segermålet i den 86e minuten och slutresultatet blev 2 – 1 till Degerfors som jobbade hem ytterligare tre viktiga poäng. Därmed leder nu Erik Björndahl skytteligan och Degerfors klev upp till en stabil 5e plats i tabellen. Huvudtränare Stefan Jacobsson och Kjell Jonevret summerar matchen så här:

Kjell Jonevret: Degerfors är ju bra och vi är väldigt svaga. Vi har stora problem och får inte alls tag i matchen, det var tur att det bara stod 1 – 0 efter 20 – 25 minuter, Degerfors spelade ut oss och man satt och skämdes på bänken. Sedan får vi en lite bättre period och jag tycker att vi spelar ganska bra under en kvart ungefär innan halvlek. Under andra halvlek så ville vi ju gå ut och ge Degerfors en match och då blev Degerfors lite lägre och jag vill ju gärna tro att det var vi som spelade dem lite låga och vi fick lite bättre fart på bollen och skapade ett par riktigt bra chanser innan vi gjorde 1 – 1. Sedan tycker jag att vi fortsatte att mala på, även om det öppnade upp lite och Degerfors kommer upp och hade några chanser men det var ändå vi som skapade några lägen. Självklart känns det jäkligt bittert när den sista bollen ramlar in på slutet, sedan är det ju tufft, för när man ligger där man ligger i serien så tycker man att allting går en emot. Det är bara att gratulera Degerfors och jag är ändå stolt och glad att vi kom tillbaka så pass som vi gjorde och det visar på att det ändå finns lite moral, för det var som sagt bedrövligt inledningsvis. Det är ändå alltid trevligt att komma till Stora Valla, jag har inte ätit någon varmkorv idag men den brukar ju vara bra här!

Stefan Jacobsson: Jag har inte så mycket att tillägga, jag håller med Kjell i vad han säger med att vår inledning är väldigt bra och jag tycker också att vi har vittring på ett mål ytterligare under 25 – 30 minuter men sedan får BP en bra period. Vi var förberedda på att vi skulle få jobba hårt i vårt försvarsspel eftersom Brommapojkarna är ett bolltryggt och spelskickligt lag men de har ju hamnat i en situation där självförtroendet sviktar och som Kjell säger, att ligger man där nere i tabellen så får man ingenting gratis. Degerfors är ett lag i medgång just nu och då får man helt plötsligt marginalerna med sig. Vi är ändå nöjda med att vi leder i halvlek och när BP har den här bra perioden i matchen så är vi ändå fortsatt kompakta och förhindrar de alltför vassa målchanserna. Så den första halvleken är jag ganska nöjd med, just med tanke på att det var den femte matchen med ganska kort tid emellan och vi har varit det lag som haft minst återhämtningsdagar. Man är ju lite rädd att det ska komma en reaktion på det men killarna krigar på som fan.

Under den andra halvleken där vi hamnar lägre, och om det är vi eller om det är BP som brottar ner oss och vi får försvara oss lite lägre och sedan är vi slarviga i övergången när vi vinner bollen och då är bollen tillbaka på vår planhalva och då blir det förr eller senare situationer och de får en rättvis kvittering där. Sedan gör vi lite organisationsförändringar och försöker att pressa lite högre upp och på något sätt så vann vi lite boll och fick tillbaka energin. Vi har just nu marginalerna med oss men Ismael gör ju en magisk räddning det sista han gör så att jag är tacksam för de här tre poängen!

Tack Stefan och övriga laget för en underhållande match och Grattis till 3 poäng!

Nu tar spelarna lite välförtjänt matchledigt på grund av landslagsuppehållet fram till och med den 22 oktober då vi åker till Gamla Ullevi och drabbar samman med Örgryte IS FF kl 19:00.

Halvapottens vinstnummer: 761 och vinstsumman blev 4300kr

Åsa Holmstrand