Degerfors IF jagade vinst och fick utdelning

I den sjunde omgången vann till sist Degerfors IF över Brommapojkarna, efter att ha legat under med 2-0. Jacob Ortmark gjorde sitt första mål för säsongen och kort därefter slog Erik Björndahl till och slutligen spikade Gustav Granath in slutresultatet 3-2 och Degerfors IF jobbade hem ytterligare tre viktiga poäng. Huvudtränare Stefan Jacobsson summerar matchen så här:

Grattis till ännu en vinst!
Ja tack! Det är en ofattbar skön känsla och framförallt när matchen utvecklar sig som den gör, det är inte var dag man vänder ett 2-0 underläge till vinst. Killarna står för en enastående bra match idag och jag tycker att vi egentligen fortsätter där vi avslutade mot Brage och tycker att vi tar tag i matchen direkt och vi trycker tillbaka BP under hela första halvlek och det är en ofattbart konstig känsla när de helt plötsligt gör 1-0 men det blir oftast så när vi saknar lite kyla och kvalitet under den sista delen, annars borde vi har gjort två mål minst under första halvlek.

I halvlek så sa vi att det är bara att gå ut och fortsätta att gnugga på och vara ännu tydligare i våra spelvändningar i anfallsspelet och försöka att överbelasta i ytterzonerna och på så sätt komma runt eller kombinera runtomkring straffområdet. Sedan får de 2-0 på en hörna och då känns det som en uppförsbacke, Jacob Ortmarks reducering där till 2-1 var helt nödvändig och livsviktigt för vår energi. När man ligger under med 2-0 och man känner att man har haft tag i matchen helt och hållet, då känns allting väldigt jobbigt naturligtvis, men spelarna både ser och känns bra för tillfället och vi ser att vi är mentalt starka, reduceringen till 2-1 var en nödvändig push för att vi skulle kunna orka forcera som vi gjorde och vi har en enorm forcering från matchminut 60 och framåt och vi trycker ner BP helt och hållet i deras eget straffområde och får ju tillslut in två bollar där och det är en enormt skön känsla, det är makalöst egentligen men jag tycker ändå att vi är det bättre laget, men som matchen utvecklades sig så hade man varit jäkligt nöjd med bara en poäng men nu fick vi tre poäng och vi får ytterligare ett kvitto på att vi är, för tillfället i alla fall i en bra form.

Tack Stefan och tack laget för en fantastisk eftermiddag!

Då laddar vi om för ännu en äkta hemmamatch nu på torsdag den 16 maj, då vi hälsar Norrby IF välkomna till Stora Valla, avspark klockan 19:00.

Åsa Holmstrand