Degerfors IF knep en poäng i mötet med Norrby

I strålande solsken inför 1641 betalande åskådare spelade Degerfors IF till sig en poäng i mötet med Norrby IF under torsdagskvällen på Stora Valla. Degerfors tränare Stefan Jacobsson och Norrby IFs tränare Mohammed Ali Khan summerade matchen så här:

Mohammed Ali Khan: Ja vad säger man? Det har varit en ganska tuff matchvecka med två tuffa bortamatcher, Brage senast och Degerfors idag som är ett topplag och som kommer att vara ett topplag när man summerar året. Jag tycker att de första minuterna är helt okej, en bra start på matchen där det känns att vi kan hålla lite boll och vi kan ta oss ur någorlunda men skapar inte några jättemålchanser, vi har något skott i ribban under första halvlek, sedan blir vi lite bakåttunga. Vi pratar i halvlek om att kliva ut till höger i press och gör det under de första tio, tolv minuterna och känner att vi får lite boll men sedan blir vi bakåttunga igen och vi har det jobbigt att fånga Degerfors. De har mest boll och kommer till många inlägg och avslut, vi har någon chans, precis utanför men Degerfors hade mest boll. Vi är inte jättenöjda med vår prestation på det stora hela, vare sig individuellt eller kollektivt, det finns en del bitar som vi får åka hem och titta på och återhämta oss. Givetvis så är en pinne borta, när man inte är jättenöjd med sin prestation är väl också okej på något sätt.

Stefan Jacobsson: En tuff match återigen redan på förhand och så blev det också tycker jag. Mycket dueller och mycket andrabollspel som man måste vinna mot Norrby, annars är det risk för att de får ett övertag, de är tunga i sitt luftspel. Jag tycker att vi hanterar det väldigt bra, men om vi ser på vårt eget spel så hackar det och det är inte riktigt det flowet som vi har hade mot Brage och BP men det får vi samtidigt ge cred till Norrby för, de har nu i sin fjärde match hållit nollan. Vi känner att vi har svårt att skapa heta målchanser under första halvlek, vi har också någon touch på ribban. Totalt sett tycker jag att vi har mer situationer och målchanser än vad Norrby har och då vill man ju gärna vinna sina hemmamatcher men det var en tät match och det kändes som om att den kunde ha gått åt vilket håll som helst. I halvlek sa vi att det troligen kommer att vara ett slumpmässigt mål som avgör åt något håll och därför skulle vi vara noga med allt. Vi har två jättelägen i slutet av matchen och några halvchanser därtill, så det känns ju bittert att vi inte tar tre poäng men samtidigt så är det en tuff toppmatch, i alla fall utifrån hur tabellen ser ut just nu. Vi är inte heller nöjda med vare sig prestation eller resultat men det är bara att köra vidare.

Vi tackar tränarna för de orden! Och kör vidare, det gör Degerfors IF redan på tisdag den 21 maj då vi hälsar Dalkurd välkomna till Stora Valla med avspark klockan 19:00.

Åsa Holmstrand