Degerfors IF mycket nära allsvenskan efter ny seger

Förutsättningarna vara klara på förhand. Om Degerfors besegrade GAIS samtidigt som Jönköpings Södra tappade poäng mot Norrby skulle Rödvitt bli allsvenskt för första gången sedan 1997. Dessutom på dagen 28 år sedan det allsvenska avancemanget 1992.

DIF höll sin del av avtalet och besegrade GAIS med 2-1 hemma på Valla. J-Södra sköt dock fram festen ett par veckor genom att besegra Norrby tack vare ett sent straffmål.

Ni gjorde vad ni kunde idag. Det går inte att påverka resultatet i andra matcher. Samtidigt gissar jag att hela inramningen kring den här matchen påverkade möjligheten att fokusera idag. Hur upplevde du det?

– Det har varit mycket uppvaktning den här veckan. Media av alla de slag. Reportage. Det har skrivits mycket. Därför är det imponerande av killarna att kunna prestera så pass bra med tanke på förväntningarna som fanns inför den här matchen. Det är verkligen kul att det finns ett sådant engagemang, att många bryr sig och vill att det ska gå bra. Samtidigt hade vi inte det här i egna händer. Det viktigaste för oss var att vinna den här matchen. Det är tillräckligt svårt bara att vinna matcher. Jag trodde inte det minsta på att Jönköping skulle tappa poäng hemma mot Norrby. Jag tror att Jönköping kommer vinna sina återstående matcher vilket innebär att vi behöver fyra poäng. Att vi nu redan skaffat tre av dem är grymt skönt, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– I den första halvleken tycker jag att vi hade många bra lägen. Vi kom tre mot två några gånger och skulle ha gjort något bättre av det. Fått till ytterligare något mål.

DIF hann dock med att göra två stycken under de första 45 minuterna. 1-0 kom sex minuter in i matchen. En hörna från Degerfors vänsterkant rullade igenom straffområdet och hittade fram till Adam Carlén som fick… träff. Det var tillräckligt för att bollen skulle ta sig förbi Karlsson i GAIS-målet.

Efter att GAIS kvitterat i 23:e minuten var det sedan dags för Degerfors att ännu en gång ta ledningen i matchen. Johan Bertilsson med ett inlägg från högerkanten (också det efter en hörna), Gustav Granath med en nick inne i straffområdet. 2-1 i 44:e minuten.

Du pratade om att det var starkt av killarna att kunna prestera så pass bra med tanke på anspänningen och allt runtomkring den här matchen. En väldigt bra match där några kanske utmärkte sig extra mycket. Jag tänker till exempel på Adam Carlén. Det känns som att han gjorde sin hittills bästa match i karriären.

– Det kändes som att han hade Super Mario-stjärnan över sig under den första halvleken. Allt flöt på. Han hade bra lägen, ett skott i stolpen. Christos Gravius var också jättebra men Adam stack ut lite extra. Axel Lindahl var jättebra i den andra halvleken. Det var flera gånger han bara satte fart och kom runt. Det är jättefint att så många stod för bra prestationer men Adam lyste extra mycket.

Vad var det framförallt som gjorde er till det bättre laget idag och som gjorde att ni gick segrande ur matchen?

– Dels är vi ett bättre fotbollslag, tycker jag. Tittar man på spelare för spelare är det skillnad. Sedan ska man få ihop det också. GAIS ville säkert bara jobba, ställa om och få med sig de poäng de kunde. Men när vi kommer upp i en prestationsnivå som är bra för vår del har vi goda chanser att vinna matcherna. Jag tycker att vi vann rättvist idag.

Nu väntar två veckors speluppehåll. Hur mycket kommer du längta efter att få komma i gång igen?

– Det blir väl härligt att få njuta lite i två veckor till och få vänta på en ny match. Först ska vi njuta av den här segern, sedan ska vi göra en bra träningsvecka för att kunna hålla ut hela vägen. Det är bara att hålla ut och hänga i.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

76 minuter: Daniel Janevski ersatte Oliver Ekroth, Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström och Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius.