Degerfors inleder omg 15 mot Varbergs BoIS

Efter ett kortare sommaruppehåll inleder Degerfors IF och Varbergs BoIS Superettans 15e omgång. Matchen spelas på Påskbergsvallen under onsdagskvällen med avspark klockan 19:00. Varberg har inlett säsongen otroligt strakt med 10 vinster, 3 oavgjorda och bara en förlust. Ska Degerfors bli det första laget för i år som klår Varbeg på hemmaplan? Vi tog ett snack med DIF-tränaren Stefan Jacobsson för att bland annat ta reda på läget i truppen och våra förutsättningar inför mötet med serieledarna imorgon.

En fantastisk avslutning på vårsäsongen, hur tycker du att våren har sett ut för Degerfors? Våren har definitivt varit upp och ner, om jag ska betygsätta så är det väl godkänt på de 14 första omgångarna och prestationsmässigt tycker jag att det är väl godkänt. Jag tycker att vi på något sätt ändå har höjt vår prestationsnivå något och vi har varit med i alla matcher utom Halmstad borta, där de kändes bättre än oss sett under 90 minuter. I övriga matcher tycker jag att vi har varit till och med lite bättre med ett jämt skägg med våra motståndare, så där tycker jag att vi höjt vår nivå.
Sedan däremot så har vi kanske inte fått det resultatet som vi hade hoppats på och känt att vi ändå har en potentiell chans att nå, så där har vi bara godkänt resultatmässigt.

Hur ligger vi till poängmässigt om vi tittar bakåt och jämför med 2018?
Vi ligger på samma poäng på ett ungefär, så vi har haft 21 poäng efter 14 omgångar både under 2017 och 2018. I år har vi ju haft två perioder, en period där vi tar 1 poäng på tre matcher och sedan har vi en ännu sämre period där vi bara tar 1 poäng på fyra matcher under våren och då sjunker man ju som en gråsten i tabellen. Det är framförallt under de perioderna som vi har lite olika situationer med individuella misstag som kostar oss ganska mycket.

Vad har de individuella misstagen berott på, är det brist på erfarenhet och att våra spelare är unga? Nej, vi har inte yngre spelare än något annat lag men det är situationer där man som spelare ska värdera och det gör man ju på olika sätt, man är inte mer än människa. Det handlar om beslutsfattande och det är snabba beslut som man ska göra som spelare både i anfallsspelet och man kanske tappar bollen och plötsligt kanske man inte är i rätt position, eller man gör ett självmål men det är mänskligt att fela. Men det har kostat oss mycket, normal sett så ska ju inte alla misstag generera i baklängesmål men vi har haft några matcher, framförallt mot Frej och Dalkurd där vi fick väldigt jobbiga uppförsbackar i båda matcherna med mål som jag bedömde var av det individuella slaget.

En desto bättre avslutning på våren mot Västerås och GAIS…
Ja, det är ju så att man inte kan lägga sig ner och lipa eller slå i backen bara för att man förlorar fotbollsmatcher man får ju fortsätta och jobba och försöka att rätta till saker som kanske har fallit ur ramen och det tycker jag att vi har gjort. Alla tar sitt ansvar utifrån resultat och hela den biten och det är därifrån man får jobba. Sedan är det jäkligt små marginaler, även om vi känner att vi kunnat ha haft fem eller sex poäng mer så kunde vi lika gärna ha haft sex poäng mindre också. Det är en väldigt tuff och jobbig serie att vara med i, alla lag har på ett ungefär samma kvalitet, så det är otroligt lite som gör att det ska gå år ena eller det andra hållet. Men kan vi fortsätta att jobba utifrån hur det har sett ut under de senaste matcherna med så pass bra kollektivt försvarsspel och att man offrar sig i både anfallsspel och försvarsspel så ska vi försöka att vara med och bråka på den övre halvan av tabellen tänker jag.

Ni är igång med träningarna sedan 1 vecka, hur ser läget ut i truppen?
Det har sett bra ut, det är dock osäkert kring Erik Björndahl som har lite besvär med ljumskarna. Han har haft besvär ända sedan i höstas och under uppstarten av säsongen och nu fick han sig en smäll under Trelleborgsmatchen så det är Erik som har lite problem och sedan är det ju Oliver Nilsson och Nikola Ladan som är långtidsskadade. Mattias Özgun har så smått börjat kunna vara med lite under våra träningar men han har en bit kvar.

Vad vet vi om motståndarna Varbergs BoIS?
Ja, de har hittills varit seriens suveräner och Jocke har fått ihop ett riktigt bra lag. Framförallt är de ett lag som jobbar väldigt hårt tillsammans, pressar ganska högt upp i sitt försvarsspel och löper väldigt mycket i sitt anfallsspel så att de är ett energifyllt lag och som har många spelare som blommat ut i år, rent individuellt sett. Det är en jättesvår och bra motståndare som vi kommer att möta imorgon.

Blir det Degerfors IF som blir det första laget i år som slår dem på hemmaplan? Ja (skratt) inte mig emot! Det är klart att de är en tuff och svår motståndare men inte omöjlig på något sätt, vi har gnuggat på och filat på vissa saker som vi ska försöka att utnyttja mot Varberg och vad det är vi ska se upp med och hela den biten så jag hoppas att vi imorgon kliver ut med ett energifyllt spel!

Självklart hoppas vi på många rödvita supportrar på plats på Påskbergsvallen men kan ni inte ta er dit så streamas matchen av Cmore. Klicka här för att teckna ditt abonnemang och samtidigt stötta vårt kära Degerfors IF.

En startelva presenteras imorgon onsdag kl 18:00

Åsa Holmstrand