Degerfors värvar amerikansk målvakt

Amerikanen Jeffrey Gal 26 år, tidigare i Lidköpings FK, BK Forward och senast Skövde AIK är målvakten som ersätter Dario Miskic i Degerfors IF:s trupp. Idag fredag den 12 juni står det klart att han skriver på ett 1 ½ -årskontrakt med klubben. Sportchef Patrik Werner: Eftersom vi har haft koll på och följt BK Forward så har vi sett Jeff där och nu har han varit i Skövde AIK där han har gjort en väldigt bra vårsäsong, så det känns väldigt bra att vi har kommit överens om ett avtal.

Kommer Jeff Gal att ersätta Dario Miskic på bänken eller kommer han att utmana Ismael Diawara om att vakta buren direkt?
 Det får Stefan Jacobsson och tränarstaben ta ett beslut om! Det är en kompetent målvakt som vi har fått in men Ismael har varit väldigt bra under året, så nu har vi två bra målvakter igen. Det känns bra och nu är det upp till tränarna att ta ut vem som ska stå.

Hur blir det med målvakten Sebastian Ekholm som varit här och provspelat under veckan? Ja, han har varit här under veckan och provspelat men nu har vi valt att gå vidare med Jeffrey Gal och nu är det inte aktuellt med ytterligare en målvakt.

Jeffrey Gal, välkommen till Degerfors IF…
Tack så jättemycket! Jag ser verkligen fram emot att få komma igång och ser detta som ännu ett positivt steg framåt i min karriär.

Hur kom det sig att du hamnade i Sverige till att börja med?
(skratt) Jo jag är från Chicago och hade en agent som hjälpte killar från och runt om Chicago att genom föreningen Bridges of Sea komma till Skandinavien på sommarresor för att spela mot olika lag och mitt första lag i Sverige blev Lidköpings FK och där spelade jag i två år. Sedan hade jag ytterligare två år i BK Forward och den här säsongen har jag spelat i Skövde AIK. Jag har varit på några olika platser i Sverige men det har varit väldigt kul så här långt. Jag har redan spelat en säsong tillsammans med Erik Björndahl innan han kom till Degerfors så jag har hört talas om Degerfors IF innan jag skrev på mitt kontrakt.

Vad vet du mer om föreningen?
Jag visste inte jättemycket innan Erik gick till er med har sedan dess hållit koll på er. Många har berättat om Degerfors IF för mig och har bara talat väl, det är en anrik förening, det vet jag. Jag har faktiskt varit lagkamrat med Axel Lindahl under mitt första år i Lidköping och dessutom så har jag varit lagkamrat med Gustav Granaths bröder i Skövde, så jag har pratat med Gustav några gånger när han har tittat förbi.

Stort tack till Jeffrey Gal och Välkommen till rödvitt!

Åsa Holmstrand