Drömmål av Bertilsson i Örebro: ”Får gärna göra fler sådana”

Herrarnas försäsong fortsatte under lördagen med ett länsderby mot Örebro SK.

– Vi gjorde en jättebra match mot ett bra motstånd. Allsvenskt motstånd. Även om det bara är en träningsmatch blir det lite mer nerv kring den. Det kändes inför matchen att det var annorlunda. Vi skapade många målchanser och borde ha gjort några fler mål. Fint spel och mycket positivt att ta med sig, säger tränare Tobias Solberg.

Efter 20 minuters spel tog Degerfors ledningen efter ett riktigt drömmål av nyförvärvet Johan Bertilsson.

– Roligt för Johan att få göra så mot sitt tidigare lag. Jättefint mål på halvvolley. Riktigt tjusigt, kryssribba in. Han får gärna göra fler sådana, säger Solberg.

Bertilsson själv beskriver målet så här:

– Jag tror Örebro hade inkast. Det blev en duell där bollen gick upp i luften. Gravius nickade till mig och jag klippte till utan att tänka så mycket, men fick drömträff. Det var härligt att se den gå in.

Örebro kvitterade åtta minuter senare och 1-1 stod sig matchen ut.

Liksom Solberg har Johan Bertilsson mycket gott att säga om lagets insats på Behrn Arena.

– Jag tycker att vi dominerade större delen av matchen. Vi försvarade oss bra, spelade bra anfallsspel och skapade många målchanser. Vi uppträdde som ett modigt lag, vilket bådar väldigt gott. Det är så här vi vill se ut.

På minuskontot: två spelare fick bryta matchen på grund av skador. Oliver Ekroth hade vadproblem och gick av planen efter drygt tio minuter.

– Jag åkte på en smäll under matchen mot Nyköping och fick en blödning, ”vadkaka” eller vad man nu ska kalla det. Det är något jag känt av under hela veckan, men det har ändå gått åt rätt håll. Efter en duell i gårdagens match kände jag av det igen. Man blir väl smartare med åren. Det kändes dumt att chansa redan i februari så därför var det lika bra att kliva av. Ta det säkra före det osäkra, säger Ekroth.

Mot slutet av matchen blev även Jacob Ortmark tvungen att bytas ut efter att ha fått en smäll mot huvudet.

– Jag gick upp för att nicka och tror att jag var först på bollen. Sedan kom han (en Örebrospelare) och körde över mig kändes det som. Jag vaknade med en bula idag (söndag) men mår bra i övrigt, säger Ortmark.

Redan på tisdag spelar herrarna match igen. Då kommer BK Forward till Stora Vallas konstgräs. Avspark 18:30.

Uppställningar och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Marcus Astvald

Johan Bertilsson – Villiam Dahlström

Victor Edvardsen

Efter 13 minuter ersattes Oliver Ekroth av Christoffer Wiktorsson. Sebastian Ohlsson flyttade då in till mitten av backlinjen medan Wiktorsson tog över positionen till vänster.

Efter 74 minuter byttes Marcus Astvald ut. In kom Erik Grandelius.

Efter 79 minuter ersatte José Segura Bonilla Victor Edvardsen.

Efter 82 minuter ersattes Johan Bertilsson av Emil Portén.

Efter 87 minuter byttes Jacob Ortmark ut. In kom Joel Okon Daniel som då övertog positionen som vänstervinge. Erik Grandelius flyttade in på det centrala mittfältet.

***

Vill du se Johan Bertilsson spela fotboll på Stora Valla? Köp ditt årskort genom att kontakta kansliet på 0586-84640 eller kontor@degerforsif.se. Ordinarie pris från 1 500 kronor.