Erik Björndahl är Månadens Spelare i Superettan

Svensk Elitfotboll tillsammans med Svenska Spel och C More har utsett Erik Björndahl till Månadens spelare i Superettan för oktober månad. Under sommaren har anfallaren bland annat slagit sig in i toppstriden om förstaplatsen i Skytteligan.

Totalt har Björndahl hittills gjort 18 mål och leder skytteligan med 18 poäng och han har chansen att under årets sista match imorgon söndag kunna utöka sin mål-svit ytterligare i matchen mot Dalkurd. Erik Björndahl får förutom priset och äran en stentavla från SEF och 10 000 kronor av Svenska Spel att skänka till valfritt samhällsengagemang i sin klubb Degerfors IF.

Grattis till priset som Månadens Spelare i Superettan!
Är det så? Vad kul! (skratt) Det känns såklart väldigt stort och jag är oerhört glad! Men det är en lagsport och vi har gått väldigt bra som lag, vilket ger mig möjligheten att kunna prestera bra. Egentligen är det synd att serien är slut nu, för att det känns som att vi är inne i en stark period där vi vinner och spelar väldigt bra tillsammans, så lite synd att det inte är ett par matcher kvar av serien. Vi ska avsluta imorgon söndag och vi kommer att vara väldigt stolta över vår säsong. När vi summerar så kan det vara målskillnad som fäller oss och om inte så är det bara några få poäng och det är det som vi tar med oss, att varje halvlek, varje match och varenda poäng kan göra skillnad.

Vilket samhällsengagemang i Degerfors IF har du valt att skänka dina prispengar till?
Jag har valt att skänka pengarna till Parafotbollen i Degerfors IF. Jag har en handikappad morbror som har följt mig och min fotboll i alla år. Jag vet hur mycket det har gjort för honom att vara delaktig i fotbollens värld, trots att han inte själv kunnat spela. Så jag känner att dessa pengar kan möjliggöra att fler kan få möjlighet att spela fotboll, vara en del av fotbollen och få en hobby som man gillar. Fotbollen ger så mycket glädje, gemenskap och är öppen för alla oavsett förutsättningar.

Ett stort Grattis till Erik Björndahl till titeln Månadens Spelare i Superettan!

Följ Erik och vårt kära Degerfors IF imorgon söndag i bortamatchen mot Dalkurd i seriens sista match för säsongen med avspark kl 15:00. Startelvan publiceras kl 14:00.

Åsa Holmstrand