Formsvagt Örgryte kommer till Degerfors

Visst har Rödvitt haft det tungt under ett par matcher men det finns alltid någon som har det värre. Ett bra exempel är morgondagens gästande lag Örgryte IS. Göteborgarna har förlorat sina fyra senaste seriematcher och har dessutom åkt ur svenska cupen mot division 3-laget Lödde. Det här har lett till förändringar i den sportsliga organisationen och det kan därför vara ett aningen förändrat ÖIS som gästar Stora Valla under onsdagskvällen.

Vet ni var ni har ÖIS?

– Vi har hyfsat bra koll, men visst har det hänt en del framförallt på ledarsidan. De har ändrat på vem som har ansvaret där och jag vet inte riktigt vem som är huvudansvarig. Sportchefen Igor Krulj har varit inne och nu även Johan Elmander samt Sören Börjesson och Miguel Beas. De har spelat två matcher där de ändrat på vissa saker jämfört med tidigare. Vi är beredda på att det kan bli ytterligare förändringar, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Örgryte hade en rätt bra period i mitten av säsongen, men det har gått lite tyngre den senaste tiden. Jag tycker att de gjorde en rätt bra match mot Dalkurd senast (1-2 på hemmaplan). Framförallt i den första halvleken hade de mycket energi, trummade på och hade bud på fler mål. Bra kvalitet och ett lag att se upp med. Sedan fick Dalkurd ett mål innan halvtidspausen och då märktes det väl att ÖIS är ett lag med lite sargat självförtroende. Det gäller för oss att vara vakna för de kommer komma ut med hög energi direkt. De kommer vilja visa vad som gäller med nya tränarna och så måste det bli poäng för deras del. De ligger ju väldigt tight till. Det är några få poäng det handlar om runt negativa kvalplatserna.

När det gäller Degerfors var ingen nöjd med matchen mot Öster. Hur mycket handlar om att dra lärdomar av den matchen, och hur mycket handlar bara om att glömma den?

– Nu kommer det en ny match så tätt inpå, så det blir som tidigare. Oavsett vinst eller förlust får vi lägga första träningen på att fokusera på den kommande matchen. Vi har mer eller mindre lagt undan Östermatchen även om det alltid finns saker att ta med sig.

Erik Lindell spelade senast. Första gången efter hans skada. Hur svarade hans kropp på det?

– Det har känts bra för Erik, vilket är glädjande. Han är fullt tillgänglig. Vi var lite oroliga i och med att han inte tränat så mycket och sedan gick in i matchspel. Han har tränat både igår och idag.

Det var mycket snack om planen i Växjö. Ni spelar på naturgräs och det börjar bli riktigt kyligt i Degerfors. Hur ser förutsättningarna på Stora Valla ut för att ni ska kunna spela den typ av fotboll ni är bäst på?

– Jag tror det ser bra ut. De har jobbat hårt med att lägga en duk över planen. Den kommer lyftas bort först under matchdagen. Jag är helt säker på att planen kommer vara i bra skick. Det kommer kunna gå snabbt och inte bli någon gegga.

Adam Carlén är avstängd. Det var lite oklart kring administrationen där men är nu bekräftat. Hur ser det ut i övrigt?

– Alla andra är tillgängliga, så det är bra.

Matchtruppen ser därmed ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Morgondagens match visas på Dplay och startar klockan 19:05.