Hemmamatch på bortaplan när DIF jagar plats i allsvenskan 2021

I somras möttes GIF Sundsvall och Degerfors IF som två topplag. Degerfors överraskade då genom att köra över Sundsvall på NP3 Arena (1-4). Sedan dess har Sundsvall haft en ojämn och jobbig säsong (laget är nu sexa i tabellen) medan Degerfors fortfarande härjar i toppen. Imorgon möts lagen igen. Rödvitt blir allsvenskt vid seger, eller vid vilket resultat som helst så länge Jönköpings Södra IF inte besegrar Trelleborgs FF.

För Sundsvalls del lär matchen, som med anledning av tv-sändningen startar 15:05, mest handla om att ta revansch efter 0-6-förlusten mot Halmstads BK för en vecka sedan.

Vad talar för att det laget ska rasa samman ännu en gång?

– Det skulle väl i så fall vara att de möter ett bra lag den här gången också. Annars är Sundsvall bra. De spelar bra fotboll. Siffrorna från den där matchen är lite missvisande. Halmstad hade ett bra go och vann rättvist, men Sundsvall hade lägen för att göra mål och skapa nerv i den matchen. Det rann i väg lite på slutet. De vill säkert komma till oss och stå för en bra avslutning. Det är inte mycket som talar för att de kollapsar igen, men vi ska själva göra en bra insats, säger tränare Tobias Solberg.

Inför den här matchen pratade ni om att få en ordentlig träningsvecka. Inför matchen mot AFC Eskilstuna blev det ju väldigt stökigt med anledning av coronafallen i spelartruppen. Hur har det gått?

– Jättebra. Det har varit bra fart och alla spelare utom Hugo Claesson har varit tillgängliga. Vi har kunnat träna fotboll i den utsträckning vi vill. Vi är tillbaka och känner oss redo inför matchen. Det var jättebra och viktigt att vi fick den här veckan.

Igår beslutades att matchen skulle flyttas från Stora Valla till Behrn Arena i Örebro. Svenska fotbollförbundets planinspektör bedömde att Vallas gräsmatta inte var spelbar.

På vilket sätt påverkar det förberedelserna och utförandet av matchen?

– Först och främst är det tråkigt. Vi ville spela hemma, inte minst när det lagts ner ett sådant jobb på att få planen spelbar. Dels har vaktmästarna jobbat med det, dels har Pensionärspoolen lagt ner åtskilliga timmar. Samtidigt är det bra att beslutet är taget och vi vill ha en plan som det går att spela fotboll på. Det kommer vi få nu, säger Solberg och fortsätter:

– Förberedelserna ändrades på så sätt att den matchförberedande träningen ägde rum på Behrn Arena så att vi skulle bli lite mer hemmastadda. Sedan är vi ett bra lag även på konstgräs. Det ska inte påverka oss alltför mycket. Snarare hade det kanske påverkat Sundsvall mer om matchen skulle ha spelats på gräs.

Vad blir viktigast för att ni ska kunna besegra GIF Sundsvall?

– Att vi gör en bättre prestation än vad vi gjorde senast (mot AFC Eskilstuna). Att vi kommer upp i den nivå vi ska hålla i duellspel i försvarsspelet. Att vi är mer synkade i vårt anfallsspel. Gör det tillsammans. Mot Sundsvall som är bra på att hålla i bollen, prioriterar bollinnehav, gäller det att vi håller huvudet kallt och kan acceptera att Sundsvall kommer ha bollen i perioder. Då finns det stora möjligheter att straffa dem.

Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal