Herrarna förlorade efter bristfällig insats: ”Inget stämde riktigt”

Dålig stämning var eftermiddagens tema på Visma Arena i Växjö. Lagen verkade arga på varandra, arga inom egna laget och arga på domarna. Planen bjöd på mer lera än gräs och något skönspel blev det inte överhuvudtaget.

Östers IF tog, lite slumpartat, ledningen efter 42 minuter och besegrade till slut Degerfors IF med 2-0. Rödvitts blott tredje förlust för säsongen.

Varför förlorade ni dagens match?

– Vi gjorde inte en tillräckligt bra prestation, helt enkelt. Öster kändes hungrigare och hanterade alla förutsättningar bättre än vad vi gjorde. Det var inte tillräckligt bra idag, säger tränare Andreas Holmberg.

Det egna spelet är förstås en orsak. Sedan finns det mycket annat att skylla på om man skulle vilja det. Vi kan börja med planen. På vilket sätt skapade den svårigheter för er idag?

– Det var en svårspelad plan. Så är det. Samtidigt tycker jag att vi måste kunna hantera det på ett mycket bättre sätt än vad vi gjorde. Vi spelade Öster i händerna litegrann. Fick det inte att stämma. Det gick ju fortfarande att spela på planen, men det gjorde vi inte. Jag vill inte att vi skyller på olika omständigheter. Jag tycker bara att vi behöver prestera bättre.

Du säger att ni ”spelade Öster i händerna”. På vilket sätt?

– Vi spelade en massa små, nätta passningar istället för att försöka med ett mer vägvinnande passningsspel och kanske hitta in mer bakom motståndarna. Två gånger i den första halvleken slog vi bollar i djupled och fick nästan frilägen. Vi skulle ha gjort det mer. Då kanske det hade kunnat öppna upp sig. De skulle då kanske ha blivit lite större och vi hade kunnat hitta in i deras lagdelar, så som vi vill spela. Men idag stämde det inte.

Att ni hamnade i underläge mot slutet av den första halvleken kändes som en tillfällighet. Det hade kunnat studsa åt vilket håll som helst då. Sedan fick ni en kalldusch nästan direkt i den andra halvleken då Öster fick straff. Hur upplevde du straffsituationen?

– Jag vet inte. Jag vet inte om jag tyckte att det var straff men det var inte därför vi förlorade matchen. Vi gjorde inte en tillräckligt bra insats idag. Det bara är så. Inget stämde riktigt.

Vad säger du om Östers insats?

– Jag tycker att de gjorde en jättebra match. Framförallt blir de väldigt bra då de får göra ett ledningsmål och kan ligga och vänta på att kontra. Jag tycker att de var väldigt farliga i sina omställningar under hela andra halvlek egentligen, men som du sa tidigare var det en tillfällighet att vi släppte in ett mål i första halvlek. Det var en väldigt jämn halvlek som hade kunnat sluta hursomhelst. Sedan var vi inte tillräckligt bra i den andra. Det är det jag känner mig besviken på.

Finns det någon anledning till oro inför nästa match, efter en sådan här insats?

– Jag är inte orolig och tror inte att spelarna är oroliga heller. Vi vet vilket otroligt bra fotbollslag vi är när vi gör det vi ska göra. Jag har svårt att se att vi kommer göra en dålig match på onsdag. Jag tror verkligen att vi kommer göra en jättebra match och ta tre poäng.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

62 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström och Jacob Ortmark ersatte Adam Carlén.

71 minuter: Marcus Astvald ersatte Axel Lindahl och Erik Lindell ersatte Daniel Janevski.