Herrarna möter ett Öster som jagar topptrion

Superettans 23:e omgång inleds redan ikväll men först imorgon, lördag, är det dags för Degerfors IF att kasta sig in i dramatiken. Under lördagsmorgonen kliver spelarna ombord på den buss som ska ta dem till Växjö och mötet med ett av seriens formstarkare lag. Östers IF ligger för närvarande fyra i tabellen och är bara tre poäng från den allsvenska kvalplatsen. Smålänningarna har vunnit fyra av sina fem senaste matcher.

Vad är det som gör Öster till ett bra lag just nu?

– De spelar ett rakt 4-4-2. Pressar, jobbar hårt, väldigt tunga i box och så vidare. De är ganska tydliga med att de gör sin grej. De håller inte på med en massa annat. De gör sin grej och gör det ganska bra, säger tränare Andreas Holmberg.

Vilka spelare är framträdande i det tydliga 4-4-2-spelet?

– De har flera bra spelare. Vi vet inte om Petar Petrović kommer vara med imorgon, men han har gjort många poäng. Sedan har de fått in en bra dansk forward. Tillsammans med Carl Johansson, som löper hårt i djupled, är det några av de framträdande spelarna i Öster.

I DIF är Erik Lindell tillbaka i matchtruppen. Oväntat snabbt, eller?

– Det kan vi också tycka, men vi är såklart otroligt glada över det. Vi misstänkte kanske att skadan skulle hålla honom borta längre. Väldigt skönt att han är tillbaka så här snabbt. Viktig för oss.

Hur har träningsveckan varit?

– En väldigt bra träningsvecka. Vi har kört på bra. Fördelen med att det är långt mellan matcherna är att man kan träna på ett bra sätt. Vi hade en återhämtnings-/komma-i-gång-träning i måndags. I tisdags var det en tuff fotbollsträning med mycket spel. Fokus på fotbollsfysiken. Igår hade vi en matchförberedande träning och så även idag.

Vad, utöver hårt jobb, vill du se mot Öster?

– Jag hoppas vi får vårt höga försvarsspel att stämma så att vi kan pressa dem ordentligt. Sedan vill jag att vi kommer i gång med vårt djupledsspel. Vinner mark med vårt passningsspel. Då hoppas jag att vi kan lämna Växjö med tre poäng.

Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Toppmötet visas på Dplay och börjar klockan 15:00.