Herrarna möter kompakt Brage: ”Då gäller det för oss att göra ytorna större”

Det är superlördag på gång i Degerforsland. Samtidigt som P19 spelar kvalfinal i Stockholm går herrlagets resa mot allsvenskan vidare via Borlänge. Match mot IK Brage på Domnarvsvallen.

– Det är ett bra lag. Ett kompakt Brage som framförallt på slutet har hittat tillbaka till sitt försvarsspel där de jobbar hårt för varandra. De är bra på att ställa om. De har drabbats av en del skador men har ändå spets framåt. De gjorde ju till exempel tre mål senast (1-3 borta mot Örgryte), säger Tobias Solberg under en trevlig kanelbullefika i sällskap med tränarkollegan Andreas Holmberg.

Mötet i Dalarna startar klockan 17:30 och visas på Dplay.

Inför säsongen var Brage tippade att hamna ganska högt upp i tabellen. Det har varit en viss ruljangs i deras spelartrupp under säsongen. Vad är det för spelare de ställer på planen nu i oktober?

– Det återstår att se vilka som är tillbaka. Några av deras tongivande spelare har varit borta, säger Solberg.

Vilka tänker du på?

– Mattias Liljestrand, Kristian Andersen och Anton Lundin. Det är en styrka att de vann sin senaste match utan de här spelarna. Det är möjligt att någon är tillbaka i mötet med oss. Oavsett vad kommer de ställa ett bra lag på benen.

Rödvitts a-trupp gick inför matchen från 24 till 23 spelare då Joel Daniel med kort varsel bad om att få avsluta sitt kontrakt i förtid och åka hem till Nigeria.

Ett ganska plötsligt avsked från en person som varit populär i gruppen. Hur landade det?

– Jag tror att alla har tagit det bra. Man har förstått varför han lämnade och att det var hans beslut. Sedan var han, som du säger, väldigt omtyckt och det är tråkigt när spelare lämnar, säger Andreas Holmberg.

När det gäller matchen imorgon; kan det vara så att du, ”Adde”, vill se att ni ”gör jobbet”?

– Det kan jag lova dig att jag vill se, men det finns många andra grejer vi behöver ha med oss framförallt i vårt anfallsspel. Brage är, som ”Tobbe” var inne på, ett väldigt kompakt lag. De krymper ytorna på planen. Då gäller det för oss att göra ytorna större. Det gör man genom hårt jobb och mycket rörelse, säger Holmberg.

När det gäller Erik Lindell, som skadade sig i cupmötet med FC Stockholm Internazionale, finns just nu ingen prognos för när han kan vara tillbaka i spel. Wingbacken kommer inte ingå i matchtruppen som åker till Borlänge. Inte heller Christoffer Wiktorsson åker med. Han har varit förkyld.

Det innebär att följande spelare sätter sig på bussen till Dalarna:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Linus Olsson, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal