Herrarna möter toppkonkurrent

Rödvitt har inte förlorat på en månad och går in i superettans nionde omgång som serieledare. Imorgon ställs laget mot en annan klubb som är med och utmanar i toppen. Östers IF, femma med 13 poäng, kommer till Stora Valla.

Matcherna spelas fortfarande utan publik, men du får gärna hjälpa klubben genom att köpa en stödbiljett. Som vanligt visas superettan på Dplay.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg har tagit ut följande matchtrupp:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Östers IF är ett lag du har studerat. Du har gått igenom deras matcher. En toppkonkurrent. Vad spelar Öster för typ av fotboll i år?

– De har lagt mycket fokus på försvarsspelet i år. Det märks. De är verkligen kompakta och jobbar hårt för varandra. Det är svårt att skapa målchanser mot dem. Mot Jönköping försökte de pressa lite högre men det gav inte jättemycket effekt så mot Sundsvall var de tillbaka och gjorde nog sin bästa match för året. De är duktiga på kontringar och tunga på fasta situationer. De har också en bred och erfaren trupp, säger tränare Tobias Solberg.

På vilket sätt kan ni hota Öster bäst?

– Det är som vanligt för oss; att vi får i gång vårt offensiva spel, att vi kan flytta bollen snabbt både runt om och bakom motståndarna. Tvinga dem att förflytta sig. Då kommer det bli öppningar för lägen. Så kan man göra mot alla lag om man har ett bra tempo i spelet. Det kanske inte sker i inledningen av matchen utan snarare i senare delen om man gör ett bra arbete när det gäller att trötta ut sin motståndare.

Christoffer Wiktorsson är inte med i matchtruppen men är med och tränar väldigt mycket. Hur är läget med honom?

– Det är bra med honom. Han kanske inte blir aktuell den här veckan, men han tränar för fullt sedan igår. Han känner sig bra och har inte fått något bakslag, så det är skönt. Nu är hela truppen med i träning vilket är glädjande. Ismael Diawara har fortfarande lite skadeproblem men är viktig för gruppen och kan spela i nödfall.

Kanske extra viktigt när ni ska möta två topplag på fyra dagar. Hur tänker ni kring hur truppen ska disponeras?

– Det blir tufft. En utmaning för oss även om det är kul med många matcher. Det gäller att tänka till, men vi har en så pass bra trupp att vi kan spela med de som är fräschast och som passar bäst i respektive match. Det är egentligen viktigast. Att vi har rätt spelare i rätt match, baserat på spelartyp och motstånd. Sedan får man inte gå händelserna i förväg. Först och främst är det Öster som gäller.

Matchen mellan DIF och Öster startar klockan 19:00. Om du är med och röstar fram matchens lirare i hemmalaget kan du vinna en signerad fotboll!