Herrarna på väg till Skåne för match mot TFF

Med bara sex omgångar kvar av superettan ligger Degerfors IF fortsatt etta. Imorgon, söndag, väntar en ny match, den här gången mot Trelleborgs FF som återfinns på negativ kvalplats. Mötet drar i gång klockan 17:30. Skådeplats är klassiska Vångavallen.

Senast lagen möttes var på Stora Valla i somras. Då blev Jeff Gal stor hjälte efter att ha räddat en straff. Något som innebar att Rödvitt fick med sig alla tre poäng (1-0).

– Den senaste tiden har Trelleborg spelat 4-4-2. Raka linjer, ganska lågt försvarsspel och så är de väldigt starka i sina omställningar. Kombinationsspelet utanför offensivt straffområde är väl deras vapen, säger tränare Andreas Holmberg.

Låter nästan som att det skulle passa DIF lite dåligt?

– Det är klart att vi haft vissa problem med den typen av motstånd tidigare, men vi har jobbat mycket med det och hoppas kunna skapa tillräckligt med målchanser för att vinna matchen imorgon.

Trelleborg befinner sig i ett prekärt läge och det är väldigt lite kvar av serien. Något som kan innebära att det här kommer bli en särskilt tuff match. Förbereder ni er på något speciellt sätt kring den mentala aspekten, eftersom den kan bli extra påtaglig när det bara är sex omgångar kvar?

– Nej, det gör vi inte. Vi försöker köra vidare på samma sätt som vi gjort hela året. Vi förbereder oss så bra som möjligt inför varje match. Inget är annorlunda utan det gäller att fortsätta med det som varit lyckat tidigare.

För sista gången i år avslutar ni en intensiv period. Hur märks det på truppen att ni ännu en gång spelar tre matcher på drygt en vecka?

– Jag tycker inte att det märks. Det handlar ju om att vi tränare ser till att spelarna får återhämta sig och att alla belastas på rätt sätt under träningarna. Alla såg laddade ut på träningen idag och jag hoppas att vi kommer kunna göra en bra insats imorgon. Att vi har mycket energi.

Ni åker ner mot Skåne redan idag. Hur är resan upplagd?

– Vi åker ner till Helsingborg och bor där i natt. Sedan åker vi sista biten ner till Trelleborg imorgon.

Inga avstängningar den här gången. Hur ser det ut med skador och covid-känningar?

– Vi har för tillfället full trupp. Det känns väldigt bra.

Med på bussen till Skåne är:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Matchen visas på Dplay.