Herrarna rycker i toppen: ”Så himla skönt att vi var effektiva”

Efter 17 omgångar har Degerfors IF inte mindre än åtta poäng ner till allsvenskt kval. Hela tio poäng ner till fjärdeplatsen. Den här luckan uppstod efter att DIF under lördagen besegrade Jönköpings Södra IF med 4-2 på Valla.

– Vi fick en kanonstart men hade sedan lite svårt att hantera att Jönköping var väldigt markeringsinriktat. De gick upp på våra centrala mittfältare och även tight på våra tior. Tyvärr blev vi stående lite för mycket. Väntade på passningar istället för att springa. Så som vi gjorde i samband med 1-0-målet skulle vi ha gjort fler gånger i den första halvleken, säger tränare Tobias Solberg.

Rödvitts ledningsmål kom redan efter två minuter och 18 sekunder. Johan Bertilsson fick en passning längs vänsterkanten. Han dribblade sig in i straffområdet, spelade snett inåt bakåt till Victor Edvardsen som utan problem slog in bollen med vänsterfoten. Gästerna tog dock över matchen efter den DIF-vänliga starten och var det lag som förde spelet under större delen av den första halvleken.

– Vi mötte ett skickligt lag. När de har bollen är det svårt att ta den från dem. De höll i bollen under långa stunder och då fick vi jobba. Vi var inte riktigt bekväma med matchbilden men hittade mer rätt i den andra halvleken, säger Solberg.

En andra halvlek som blev en känslomässig berg- och dalbana oavsett vilket av lagen man hejade på. Degerfors började bäst. I 55:e minuten slog Victor Edvardsen ett inlägg inne i straffområdet. Villiam Dahlström nickade tillbaka bollen och någonstans i mitten dök Gustav Granath upp och nickade in 2-0. J-Södra reducerade dock bara några minuter senare. Gästerna hittade stora ytor i Degerfors försvar när Dzenis Kozica rullade in 2-1. I 71:a minuten blev ledningen större igen. Gustav Granath slog en förträfflig passning som innebar att Johan Bertilsson blev fri med målvakten. 3-1. Bara minuter senare såg det hela ut att vara klart. Axel Lindahl slog en lika förträfflig passning. Villiam Dahlström kunde snyggt rulla i 4-1. Men Jönköping ville inte ge sig. 4-2 efter 76 minuter.

Därefter upphörde målskyttet i en match som var betydligt jämnare än vad slutresultatet kanske tyder på.

– Det är så himla skönt att vi var effektiva och gjorde fyra mål. Gör man det är det nästan svårt att inte vinna matchen oavsett hur det ser ut bakåt. Det var inte kul att vi släppte in två mål, men det får man väl ta, säger Tobias Solberg.

Fyra mål mot Jönköping idag, fyra mål mot Halmstad senast och fyra mål borta mot Sundsvall som vid det tillfället var ett topplag. Vad är det som händer i de här matcherna?

– Många av våra spelare har en ruskig fart. Desto större ytor de får jobba på, desto svårare blir det att försvara sig mot dem. Eftersom vi ledde idag var Jönköping tvungna att gå för det. De går framåt varpå det öppnar upp sig för oss. Jag tycker vi är skickliga på det. Jättegiftiga i vårt kontringsspel. Samtidigt kan vi många gånger även hitta lösningar när lag backar hem och bara försvarar sig, även om vi inte får samma ”hjälp” av motståndaren.

Nu har ni fått en lucka i tabellen vilket såklart är positivt men hur gör ni för att det inte ska förvandlas till ett spöke?

– Att vi har de poäng vi har är jättebra, men det viktiga är hur det ser ut efter 30 omgångar. Vi får höra jättemycket, folk som tittar i tabellen och så vidare. Men vi behöver inte trycka på det utan har varit duktiga på att fokusera på nästa träning. Vi har tankarna där och ingen annanstans. Det är en ny match på onsdag, då ska vi vara på plats och göra en bra insats igen. Då blir det bra över tid, men vi måste jobba hårt för det och inte tro att vi är bra utan att behöva anstränga oss.

Vilket är ditt favoritmål från dagens match?

– Åh! Nu minns man knappt målen men där och då… det var fina mål, allihop. Villiam Dahlströms 4-1-mål var lite förlösande men det finaste var väl egentligen vårt andra mål. Dahlström nickade ner fint och Gustav Granath fick göra mål. Kul för honom. Det är kul att han vill fylla på där inne och vara på plats. Då får vi ett vapen till.

Också i nästa omgång spelar Rödvitt hemma på Valla. På onsdag kommer Dalkurd på besök. Avspark klockan 19:00.

Innan dess ska dock Tobias Solberg fira helg:

– Nu blir det bara skönt att gå in, värma sig och mysa!

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

72 minuter: Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius.

82 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström och Marcus Astvald ersatte Johan Bertilsson.