Herrarna träningsspelar mot Norrby: ”Vill se hur vi hanterar motstånd som backar hem”

För andra gången den här försäsongen ställs herrarna mot ett motståndarlag hämtat från superettan. Imorgon går bussen till Borås för en träningsmatch mot Norrby IF.

– Vi vill se hur vi hanterar motstånd som backar hem och som är kompakt i sitt försvarsspel. Det tror jag att vi kommer mötas av väldigt ofta i år. Det är någonting vi måste träna på, alltså hur vi luckrar upp tighta försvar och skapar målchanser. Det hade vi problem med förra året och vi hade även problem med det i träningsmatchen mot Brage. Nu förväntar vi oss att vi får möta ett sådant lag igen, säger tränare Andreas Holmberg

Ni räknar med att vara spelförande?

– Det räknar jag med mot alla lag. Det svåra är att skapa målchanser och inte åka på omställningar. Det är en väldigt nyttig match att få.

Det är bara drygt en månad kvar till premiär. Hur långt känner ni att ni har kommit med lagbygget?

– Jag tycker att det har gått jättebra. Vi är där vi vill vara nu, men man har ju en och en halv månad kvar så vi ska se till att bli ännu bättre på alla delar. Försvarsspel, anfallsspel och helhet.

Axel Lindahl är nära en återkomst men står över morgondagens match. Dessutom vilas Jacob Ortmark på grund av den smäll han fick mot huvudet i länsderbyt mot Örebro SK.

Marcus Astvald får ännu en gång ta sig an den för honom något ovana rollen som vänsterwing:

– En väldigt rolig roll. Jag tror och hoppas att vi kommer styra de flesta matcherna, och då får man mycket boll och är involverade i spelet mycket. Jag har spelat ytter nästan hela mitt liv, men den här positionen kräver lite mer defensivt ansvar. Det är kul men ovant. Jag trivs ganska bra, säger Astvald.

Kan du se dig själv på den positionen under säsongen?

– I ett lag som Degerfors har jag inga problem med det, men det behövs en del träning när det gäller de defensiva bitarna. Jag känner mig dock ganska trygg i det offensiva spelet.

Startelva:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Marcus Astvald

Johan Bertilsson – Villiam Dahlström

Victor Edvardsen

Bänk: Jeff Gal, Linus Olsson, Tufve Östlund, Christoffer Wiktorsson, Erik Grandelius, Emil Portén, José Segura Bonilla

Matchen mot Norrby IF startar klockan 17:30 och spelas i Rydahallen.

***

Vill du se Marcus Astvald spela fotboll på Stora Valla? Köp ditt årskort genom att kontakta kansliet på 0586-84640 eller kontor@degerforsif.se. Ordinarie pris från 1 500 kronor.