Herrarna vann igen trots halvdant spel: ”Oerhört stärkande att vi kunde vända en sådan här match”

Det satt oerhört långt inne, men Degerfors IF lyckades under onsdagskvällen besegra Dalkurd FF med 2-1 hemma på Stora Valla. Rödvitt behåller därmed en åtta poäng lång lucka ner till kvalplatsen.

Gästerna började bäst och tog ledningen i 28:e minuten. Sebastian Ohlsson orsakade en straff som John Junior Igbarumah satte i nät. Först i den 66:e minuten kom kvitteringen. Villiam Dahlström gjorde sitt tionde mål för säsongen. Det krävdes sedan ett självmål i 81:a minuten för att säkra alla tre poäng.

– Hur ska vi sammanfatta det här? Det slutade bra, men prestationen i den första halvleken var kanske inte vad vi ville se. Dalkurd kändes hetare än vad vi gjorde. De jobbade hårdare. Även om vi hade en hel del chanser var vi inte riktigt som vi brukar. Man har inte råd att bjuda på för klara kontringslägen, särskilt inte om man inte jobbar direkt när man tappar bollen. Även om straffen de fick var billig hade Dalkurd haft andra bra lägen. De var giftiga när de ställde om. Vi kan kräva mer, säger tränare Tobias Solberg.

Det låter på dig som att Dalkurd ville mer men fanns det fler, mer fotbollstekniska orsaker till att det såg ut som det gjorde?

– Jag vet inte riktigt. De var heta och vi har haft två tuffa matcher den senaste tiden. Alla spelare ville säkert göra sitt yttersta. I den andra halvleken var det en väldig skillnad, inte minst när det gäller arbetsinsatsen. Vi vann tillbaka bollen och skapade lägen. Vi vann rättvist men det ska sägas att Dalkurd hade kunnat göra 0-2 i den andra halvleken. Det är oerhört stärkande att vi kunde vända en sådan här match. När spelet inte stämmer till 100 procent får vi lägga till andra parametrar.

Vad sa ni till laget i pausen?

– Varken vi eller spelarna var nöjda. Det fanns mer att kräva, framförallt när det gäller jobbet efter att man tappat bollen. Att vi börjar springa för att ta tillbaka den direkt och etablera nya anfall. Behålla ett lugn när vi har bollen och jobba hårt eftersom vi kommer kunna skapa chanser. Vi har så pass skickliga spelare framåt.

Dalkurd tog ledningen genom en straffspark. Hur upplevde du straffsituationen?

– Jag upplevde det som en klockren brytning från Sebastian Ohlsson. Jag vet inte om huvuddomaren väntade eller om det var linjedomaren som gav signal för straff. De stod bra till och vi satt långt ifrån, men på reprisbilderna såg straffen billig ut.

Kvitteringen var däremot inte särskilt billig.

– Nej, väldigt fin. Lindell slog ett inlägg och Villiam Dahlström stod för en bra nick. Det är inte helt enkelt att nicka dit den i det läget. Det är klart att vi fick en boost samtidigt som Dalkurd tappade lite energi i och med kvitteringen.

– Ledningsmålet var lite olyckligt för Dalkurd. Axel Lindahl kom runt på kanten och slog ett inlägg som blev blockat men som gick i en båge. Dalkurdspelaren skulle rensa på mållinjen men slog upp bollen i nättaket. Vi hade ett så pass kraftigt tryck under den här perioden och kände väl att om vi fortsatte att trumma på skulle målet komma. En eloge till killarna som orkade hänga i och vara fokuserade.

Såklart positivt att få med sig en seger även om spelet hackade litegrann. Avslutningen blev dock lite märklig då din kollega Andreas Holmberg visades ut. Berätta om den situationen.

– Det var konstigt. Han fick en varning som verkligen var billig. Det var ingenting egentligen. Den andra varningen kom efter att vi ville ha en frispark på mittplan men istället blev avblåsta för offside. Vi reagerade och hoppade upp från bänken. ”Adde” var den som satte sig först, så det var lite orättvist att han fick kortet. Jag kunde lika gärna ha fått det själv. Även om det var skönt att vi vann är det inte kul när något sådant där händer.

Det är fortsatt tätt mellan matcherna och redan till helgen blir det avfärd mot Umeå. Hur ska ni ladda om inför den matchen?

– Jag hoppas att vi kan njuta idag och göra en bra återhämtningsträning imorgon. Därifrån får vi börja ladda för nästa match. Träning på lördag, träning plus avresa på söndag.

Jag tror aldrig jag har sett dig så här trött efter en match. Var det jobbigt mentalt idag?

– Ja, det var jobbigt mentalt. En jobbig och lång dag. Man är lite besviken efter den första halvleken, sedan lyckas vi vända och det blir så förlösande att vi får en vinst. Det blev nervigt på slutet. Matchen hade det mesta när det gäller spänning och fick ett bra slut. Det var en bra film.

Utöver Andreas Holmberg är även Christos Gravius avstängd mot Umeå FC. Mittfältaren fick sitt fjärde gula kort för säsongen.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Marcus Astvald

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

55 minuter: Erik Lindell ersatte Daniel Janevski och Axel Lindahl ersatte Marcus Astvald.

83 minuter: Adam Carlén ersatte Christos Gravius.

89 minuter: José Segura Bonilla ersatte Villiam Dahlström.