Holmberg-derby i Göteborg: ”Viktigaste matchen i år… för mig”

Rödvitt har inte förlorat sedan omgång tre och går in i superettans tolfte omgång som stabila serieledare. Då väntar ett GAIS som för närvarande ligger på negativ kvalplats och som har en förening full av Degerforsbekanta namn. Stefan Jacobsson är huvudtränare, Nikola Ladan och Boris Lumbana finns i spelartruppen, och – vilket såklart gör matchen extra speciell för DIF-tränaren Andreas Holmberg – Fredrik ”Fidde” Holmberg är assisterande till Jacobsson.

– Det känns ganska speciellt men jäkligt roligt. Det ska bli riktigt kul. Man kan inte vänta. Jag vill att matchen ska börja nu, säger Andreas Holmberg med ett skratt.

Hur har dialogen mellan dig och din bror sett ut inför matchen?

– Vi pratade igår. Efter att båda hade försökt fiska en massa information tog vi ett gemensamt beslut om att inte prata mer förrän efter matchen. Så det har inte varit så mycket, faktiskt. Sedan beror det också på att man inte hinner. Vi hade match nyss och imorgon är det match igen. Jag och min bror har bara hunnit prata en gång. Det var igår och då tog vi alltså beslut om att inte prata, haha.

Jag gissar att du och Tobias Solberg däremot har tagit reda på information om GAIS på andra sätt. Precis som i fallet med AFC Eskilstuna är väl GAIS ett lag som har haft det tungt men ändå kan se en uppåtgående trend?

– Ja, de har bytt spelsystem. De inledde säsongen med 3-4-3. Nu har de bytt till 4-3-3 och har hittat lite mer rätt i det systemet. De gjorde en väldigt bra match mot Halmstad senast (0-0). Rent spelmässigt var de lika bra som Halmstad. Dessutom på bortaplan. Det kommer bli en tuff match men vi ska se till att vinna, haha. Det är viktigaste matchen i år… för mig.

Spelschemat är fortsatt väldigt intensivt. Är alla i truppen fortfarande friska, frånsett Ismael Diawara?

– Ja, det ser exakt likadant ut som inför senaste matchen. Det känns väldigt bra. Jag tycker att vi har varit starka länge och det är bara att bygga vidare på det. Fortsätta göra den arbetsinsats jag pratar om i varje intervju här på hemsidan. Det är det viktigast. Kommer vi upp i den nivån är vi svårslagna.

Följande spelare är uttagna till matchen:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

GAIS – Degerfors IF startar klockan 19:00 imorgon, onsdag, och visas på Dplay. Under onsdagskvällen kan du vara med och rösta fram matchens lirare i DIF. Är du med och röstar kan du vinna en signerad fotboll.