Holmberg tror på tuff match mot Dalkurd: ”Behöver jobba stenhårt”

Imorgon, onsdag, klockan 19:00 tar Rödvitts herrar emot Dalkurd på Stora Vallas gräsmatta. Senast lagen möttes var i den fjärde omgången. Matchen i Uppsala (1-2) går kanske främst till historien tack vare Christos Gravius makalösa frisparksmål. Vid tillfället hade Dalkurd en poäng mer än Degerfors och matchen var jämn. Sedan dess har lagen gått åt olika håll. Degerfors leder som bekant serien medan Dalkurd återfinns på negativ kvalplats.

Det har varit en kavalkad av toppmöten och ni har kanske fått lite mer yta på planen. Nu blir det en återgång till det här med spel mot bottenlag som tenderar att ligga lågt i sitt försvarsspel när de möter Degerfors. Hur känner du inför det?

– Så kan det naturligtvis bli, men jag tror inte att Dalkurd kommer frångå sitt sätt att spela fotboll. De försöker pressa. Jag förväntar mig att de kommer pressa litegrann och i så fall behöver vi lösa det. Blir det istället så att de backar hem får vi lösa det också. Vi har nycklar till att låsa upp de flesta former av försvarsspel, säger tränare Andreas Holmberg.

Vilka nycklar tror du blir mest nödvändiga imorgon?

– Det viktiga är att vi når upp till den nivå vi behöver. Vi behöver jobba stenhårt. Jag tror det är femtiotredje gången jag säger det till dig…

Ja, det är väl före och efter varje match?

– Ja, ibland säger jag det även under veckorna. Det är viktigt oavsett vilket lag vi möter i den här serien. Vi behöver jobba hårt, löpa mer än vad motståndarna gör. Vårt försvarsspel kommer bli en nyckel imorgon.

För första gången på ganska länge är ni inne i en lite mer intensiv matchperiod igen. Får ni tänka om när det gäller hur ni disponerar truppen?

– Vi kommer använda oss av fler spelare men det gör vi å andra sidan väldigt gärna eftersom vi har en otroligt bra trupp med många spelare som knackar på dörren. Att få in ny energi i matcherna passar oss ganska bra. Jag ser inga bekymmer med ett tight spelschema.

Det är ett tag sedan ni mötte Dalkurd senast. Det var en ganska bra match av DIF, men samtidigt ganska tuff. Vad tror du har förändrats sedan dess mellan de här två lagen?

– Vi har tagit fler poäng än vad de har gjort, men Dalkurd är bra. Inte minst när de får ha bollen och styra och ställa. Vi har haft marginalerna på vår sida och har tagit massor av poäng medan de inte har haft marginalerna på sin sida, men det är ett bra lag och det måste vi vara beredda på. Det kommer krävas väldigt mycket för att ta poäng imorgon.

Ferhad Ayaz saknas. Han är i Halmstad och rehabiliterar den skada han fick mot just Halmstads BK. Matchtruppen ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Joel Daniel, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Superettan spelas fortfarande utan publik, men det går som alltid att följa matcherna på Dplay.