Klubbchef Suzanne Hällström om den rådande situationen

Med anledning av den pågående pandemin sköts starten av superettan fram till den 14 juni. Med mindre än en månad kvar finns det dock stor osäkerhet kring det datumet. Degerfors Idrottsförenings klubbchef Suzanne Hällström berättar här om hur hon ser på läget.

Hur påverkar coronakrisen klubbens ekonomi just nu?

– Det är i kontakten med våra samarbetspartners vi ser de tydligaste konsekvenserna av den rådande situationen. Läget är mycket osäkert också för dem, företagen som är tilltänkta sponsorer. Sedan skulle vi i normala fall ha spelat ett antal hemmamatcher med publik vid det här laget. De intäkterna (biljettförsäljning, sponsoraktiviteter, försäljning av dryck) har vi av förklarliga skäl blivit utan och sannolikt kommer vi inte kunna ta ikapp det tappet senare under året. Det beror på att vi, i den mån säsongen kommer i gång, får räkna med att det åtminstone till en början blir utan publik.

– Självklart är det också tufft med de månatliga löneutbetalningarna till spelare och kanslipersonal men än så länge har vi den biten under kontroll.

Du sitter även med i Svensk Elitfotbolls (SEF) styrelse. Hur ser dialogen mellan SEF och beslutande myndigheter ut?

– Från SEF:s sida önskar vi att dialogen skulle vara bättre. Nu likställs elitfotbollen vid ”övriga sommaraktiviteter”, vilket förvånar oss. Elitfotbollen är en näringsverksamhet. Vi räknade med en större förståelse för det.

– Vi vill under inga omständigheter påverka smittspridningen negativt. Självklart inte. Det protokoll som tagits fram för fotbollen ska vara en försäkring om att vi tar vårt ansvar. Nu verkar det dock inte som att problemet är fotbollen i sig utan vilka effekter en pågående fotbollssäsong kan få i samhället. Stora supporterskaror som samlas på restauranger eller utanför arenor. Samtidigt har ju Sveriges befolkning varit bra på att följa myndigheternas riktlinjer och vi ser inte varför det skulle upphöra bara för att fotboll är inblandat. Hursomhelst, det är inte fotbollens fråga. Det enda vi kan uttala oss om är de spelare och ledare vi skulle skicka iväg till matcher. Där är det protokollet som gäller och det kommer vi givetvis att följa noggrant.

Vill du säga något till Degerforssupportrarna?

– Jag vill verkligen tacka dem för det ekonomiska stöd vi fått, och fortsätter få, under den här krisen. Det betyder jättemycket både för mig och för mina medarbetare. Sedan vill jag också säga att jag verkligen hoppas att vi ses på Valla inom en överskådlig framtid.