Målfarligt DIF möter tabelljumbon

Degerfors damer uppträder inte som någon vanlig nykomling. Laget ligger på andra plats i sin division 3-serie och har med sig 14-1 i målskillnad från de senaste två matcherna. Imorgon, lördag, väntar match mot Kronans FK på Edevi IP utanför Arvika.

Kronan är det enda laget i serien som hittills inte har vunnit någon match. De kommer närmast från en uddamålsförlust borta mot nästjumbon Gunnarskog IK.

Ni har fått i gång målskyttet ordentligt och möter ett Kronans FK som ligger ganska hjälplöst sist. Hur ska ni göra för att behålla ödmjukheten inför en sådan här match?

– Det blir inga problem eftersom vi har förlorat en match i år. Vi måste ju vinna resten om vi ska ha någon möjlighet att hänga med. Jag tror att Arvika blir svåra att komma ikapp så för oss handlar det om att prestera bra och försöka vinna matcherna som återstår, säger tränare Patrik Werner.

Vad bli viktigt i det här mötet?

– Att vi får till ett bra anfallsspel med variation, att vi går fram snabbt och har ett större bollinnehav. Det gjorde vi bra senast och jag tycker att det var vår bästa match på länge. Vi fick lite längre anfall och hade bollen under kontroll. Det blir en nyckel också i den här matchen. Sedan gäller det som alltid att ha ett bra försvarsspel.

Senast var Rosinda Carlsson borta på grund av skada. Hur ser det ut med truppen den här gången?

– Vi har några skador. Rosinda är inte tillbaka. Maja Edlund och Jessica Höglund är också borta. Tre fotskador. Vi hoppas att spelarna ska vara tillbaka under nästa vecka. Jessica Axelsson har ont i ryggen.

Följande spelare är uttagna till den match som börjar klockan 16:00:

Lisa Andersson, Ida Isaksson, Alma Nielsen, Christin Hero, Ida Mattsson, Sofie Petri, Tyra Eriksson, Rosie Orr, Emilia Dahlström, Emma Tryggvesson, Tindra Pettersson, Ida Henriksson, Jamie Tiuraniemi, Jessica Karlsson, Tilda Jäger Lindén, Ida Gustafsson.