Mardrömsmatch på Behrn Arena

Det blev en lördagseftermiddag där ganska mycket såg ut att gå Degerfors väg, men där allt till slut gick åt helt fel håll. GIF Sundsvall kontrade sönder DIF på Rödvitts reservhemmaplan Behrn Arena. Slutresultatet blev 2-5.

– Det är svårt att ta poäng i matcher om det ramlar in fem mål bakåt. GIF Sundsvall fick matchen dit de ville. De fick ett tidigt mål, vilket kanske kom lite av en slump. Sedan repade vi mod och gjorde en bra första halvlek. Vi fick en rättvis kvittering också, säger tränare Tobias Solberg.

Jamie Hopcutt gav gästerna ledningen efter 59 sekunder. Från vänsterkanten sprang han in i Degerfors straffområde, fick med sig bollen och avslutade via Erik Lindells ben. Skottet fick en vinkel som gjorde det otagbart för Ismael Diawara. Bara någon minut senare kom hela seriens skyttekung, Pontus Engblom, fri med en utrusande ”Ismo”. Avslutet gick dock en bit utanför. Degerfors spelade sedan upp sig och i den 29:e minuten slog Victor Edvardsen ett fint inlägg som Johan Bertilsson mötte med huvudet. 1-1, vilket också blev halvtidsresultatet.

Där och då var Rödvitt allsvenskt igen. Jönköpings Södra låg nämligen under hemma mot Trelleborg. Andra halvlek blev dessvärre en mardröm.

– Sundsvall är ett bra lag. Framförallt om de får tid på sig. De har också skickliga spelare framåt. Det visste vi. Det är en besvikelse att vi inte kunde hantera det på ett bättre sätt och att vi lät dem få ställa om så mycket. Det var nästan en omvänd matchbild om man tänker på hur det såg ut när vi mötte dem på bortaplan (Degerforsseger, 1-4). Vi fick lägen att ställa om, och då är också vi giftiga. Den här gången mötte vi ett uppställt Sundsvall, 5-4-1, som bara satsade på att få kontra. Bjuder man dem på lägen där vi spelar in bollen centralt framför deras backlinje går det undan. Det var det här de ville. Vi spelade in oss i den fällan, säger Tobias Solberg.

– Vi hade ett jätteläge att göra 2-1 i början av den andra halvleken. Det var en okej start. Sedan kom 1-2-målet. Efter det kunde vi inte repa oss. Sundsvall är så pass bra på att hålla i bollen. Börjar man då spricka upp lite och jagar den en och en spelar de igenom vårt lag. Det fick de göra för mycket.

1-3 kom i 61:a minuten. Kort därefter fick Degerfors ändå lite hopp. En perfekt crosspassning från Christos Gravius. Lika perfekt mottagning och avslut av Johan Bertilsson. 2-3.

GIF Sundsvall fick sedan två snabba mål (81:a och 83:e minuten). I Jönköping hade hemmalaget vänt matchen.

– Nu får vi ta oss ordentlig i kragen. Ta den här svidande förlusten men sedan hoppa upp på hästen igen, säger Solberg.

Inför den sista omgången skiljer det nu två poäng mellan Degerfors IF och Jönköpings Södra IF. Lagen som kämpar om andraplatsen. Den som innebär direktuppflyttning till allsvenskan.

Det är klar fördel DIF som tar platsen vid seger mot Ljungskile på lördag. Degerfors når även allsvenskan vid oavgjort, förutsatt att Jönköping inte besegrar Akropolis med fjorton måls marginal.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

65 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström och Jacob Ortmark ersatte Adam Carlén.

82 minuter: Marcus Astvald ersatte Axel Lindahl.