Norrby IF nästa hinder för herrarna

Degerfors IF är ett av sex lag som ännu är obesegrade i årets serie. Det närmaste hindret på vägen mot förlängd förlustfri svit kommer från Borås och heter Norrby IF. Matchen spelas imorgon, klockan 14:30, på Stora Valla och går att se på Dplay. Eftersom det inte är tillåtet att ta in publik på matcherna får du gärna stötta klubben genom att köpa en stödbiljett. Varje krona betyder mycket.

Ferhad Ayaz är borta sedan tidigare. Nu har även Christoffer Wiktorsson lättare skadeproblem vilket innebär att han utgår ur matchtruppen. In kommer istället Erik Grandelius. Därmed finns följande spelare tillgängliga på matchdagen:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Erik Grandelius, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Tre omgångar in, andra hemmamatchen. Börjar ni få övergripande koll på vad det innebär att spela superettan utan vanliga förberedelser och utan publik?

– Nu har vi haft en hemma- och en bortamatch. Procedurerna är lite speciella. Vi har inte rest på länge, men nu känner man att det är lite mer vardag. Vi har även lite mer koll på motståndarlagen och ser hur vi står oss i jämförelse. Man anpassar sig ganska snabbt tycker jag, säger tränare Tobias Solberg.

Norrby IF som står för motståndet är ett lag ni mötte under försäsongen, även om det är länge sedan nu. På vilket sätt är Norrby ett hot mot Degerfors IF?

– Först och främst är det ett bra lag. De har en bra trupp, ett bra spel. Visade redan förra året att de är stabila bakåt och jobbar hårt. Många individuellt skickliga spelare. Bra organiserade och taktiskt flexibla. Det kommer bli en väldigt, väldigt tuff match.

Är det några Degerforsspelare som stuckit ut lite extra under de inledande omgångarna?

– Det tycker jag. I första matchen var det egentligen alla. Över två matcher har Villiam Dahlström varit väldigt bra.

Nu har du och ”Adde” Holmberg lett laget i ett par superettanmatcher. Att vara huvudansvarig; är det som du trodde att det skulle vara?

– Det är fantastiskt kul att få jobba med det här gänget. Vi tror fullt ut på alla spelare. De vill bli bättre hela tiden och vi jobbar hårt. Det är ännu roligare än vad man trodde.