Ny jätteseger för herrarna

Degerfors IF körde under lördagen över gästande AFC Eskilstuna. Vinst med hela 5-0 mot bottenlaget. Det var dock, som klyschan lyder, en match med två halvlekar. AFC uppträdde till en början som något hel annat än ett bottenlag. De många bolltrygga spelarna utmanade och frustrerade Rödvitt.

Mot slutet av den första halvleken fick DIF hursomhelst in det viktiga första målet. Villiam Dahlström fick med sig bollen in i straffområdet och klackade den smart bakåt till Johan Bertilsson som hade tid på sig att sikta in 1-0. Bara någon minut senare hade Dahlström själv möjlighet att utöka ledningen, men hans avslut träffade stolpen.

Dahlströms 2-0-mål kom istället efter 66 minuter. Victor Edvardsen spelade snett inåt bakåt från vänster i straffområdet och Dahlström kunde enkelt placera in bollen.

3-0 kom efter en lite märklig situation där AFC-målvakten Josh Wicks kastade sig ut för att stoppa Erik Lindell. Amerikanen rev ner wingbacken som nog kunde ha fått med sig en straff om det inte vore för att Bertilsson utan problem kunde rulla in bollen i det tomma målet. 73 minuter spelade.

Efter 82 minuter gjorde sedan Villiam Dahlström sitt andra mål för dagen. Gustav Granath slog en fin passning till en snabb Ferhad Ayaz som spelade bollen förbi nyinbytte målvakten Wille Jakobsson. Efter en olycklig studs på en AFC-försvarare tryckte alltså Dahlström in 4-0 och sist men inte minst fick nyss nämnde Ferhad Ayaz göra sitt första mål för säsongen. Lindell med inspel från högerkanten, Dahlström som hoppade över bollen och Ayaz som störtade fram och bara behövde sparka in 5-0.

En ganska tuff första halvlek för Degerfors del. Sedan kom målet och till slut rann det iväg fullständigt. Var tippade det över till att så tydligt bli en match som gick er väg?

– Det är första målet som gör det. På något sätt blev vi tagna på sängen av AFC Eskilstunas nya taktik. Vi hade hela tiden trott att vi skulle möta ett lag som spelade 4-4-2. De spelade 3-4-3 idag. Där hade vi egentligen behövt vara snabbare med att hitta andra lösningar i både vår speluppbyggnad och i vårt presspel. Jag tycker att vi fick bättre ordning på det efter att det var cooling break (vätskepaus för båda lagen) en halvtimme in i matchen. Då började det fungera något bättre och vi fick ett mål i samband med det. Andra halvleken var fantastisk, säger tränare Andreas Holmberg.

Vad var det som gjorde att det rann iväg så kraftigt då?

– Att vi jobbade tydligt med det vi vill jobba med. Många djupledslöpningar, mycket rörelse, trygghet med boll. Sedan handlar det också om att motståndarna inte orkade pressa riktigt. Det är klart att de tappar några procent när vi gör 2-0. Jag måste dock säga att jag var ganska imponerad av deras första halvlek. Jag tror inte att AFC kommer sluta i botten av tabellen.

Det rullar på ordentligt med målskyttet nu. Tidigare under säsongen var det något av en följetong att ni skapade många chanser men inte gjorde särskilt många mål. De senaste matcherna har det blivit mål av nästan allt. På vilket sätt har ni hittat rätt?

– Vi har försökt spetsa till spelet lite. Fyller på med mer folk i boxen, vågar lite mer där. Lite mer noggrannhet i sista passningen, den som är så jäkla viktig. Men framförallt handlar det om att det har lossnat för våra målskyttar.

Ferhad Ayaz gjorde sitt första mål för säsongen och är tydligt tillbaka som en offensiv kraft på det sättet. Christoffer Wiktorsson tillbaka i spel. En redan bred trupp, där ni har kunnat använda många olika spelare och ändå nått resultat, är nu ännu bredare. Vad betyder det?

– Det är såklart jätteviktigt. Vi har kunnat använda många spelare och bytt startelva nästan varje match. Det har gjort att vi har haft energi i varje match. Att fler duktiga spelare nu är tillbaka gör att vi blir ännu spetsigare, men vi får inte slappna av. De spelare som nu kommit tillbaka hjälper oss se till att undvika det.

Nästa match för serieledande Degerfors är redan på onsdag borta mot GAIS.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

68 minuter: Gustav Granath ersatte Axel Lindahl och Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen.

75 minuter: Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius och Marcus Astvald ersatte Johan Bertilsson.

85 minuter: Christoffer Wiktorsson ersatte Sebastian Ohlsson.