P19 inleder jakten på allsvensk plats: ”Vi är taggade”

När vi snart går in i den sista tredjedelen av superettan ser Degerfors herrar på allvar ut att vara med och slåss om en plats i allsvenskan 2021. Redan till helgen inleder dock föreningens P19-lag sin jakt på en allsvensk plats. Efter en nio matcher lång säsong startar på söndag en form av slutspel.

DIF möter Haninge, Karlslund och Assyriska som blev tvåa, trea och fyra i den tabell där Rödvitt slutade högst upp.

– Nu är det fyra lag kvar och vi kommer att spela tre matcher. Endast vinnaren av den serien går vidare och kan fortfarande ta sig till allsvenskan. Om vi går vidare möter vi två andra gruppettor (från andra serier). De tre gruppettorna tävlar om två platser i allsvenskan, förklarar tränare Roger Werner.

Hur skulle du sammanfatta er ordinarie säsong?

– Otroligt bra offensivt. Vi har gjort flest mål i serien. Sedan har vi släppt in en del mål på slutet av säsongen och det är jag inte riktigt nöjd med. Det hade vi kunnat göra bättre. I stort är jag hursomhelst nöjd. Sju vinster, en oavgjord och en förlust. Det är rätt okej och innebar att vi vann serien, även om man kanske inte tjänar jättemycket på det. Vi fick åtminstone en extra hemmamatch i slutspelet.

En nyckelspelare är Erik Grandelius. Han är även skriven hos Örebro Syrianskas a-lag. Hur tillgänglig kommer han att kunna vara för er i det här slutspelet?

– Jag tror inte att han kommer vara med oss alls. Han fokuserar nog mer på division 1-fotboll och för tillfället är det bättre för hans utveckling. Jag räknar inte med honom i någon av de här matcherna.

En nyckelspelare som däremot kommer finnas med i laget är försvararen Tufve Östlund. Tufve har kontrakt med Degerfors a-lag men spelar matcher med P19.

– Jag har spelat alla matcher den här säsongen och det har gått ganska bra. Vi skulle gärna ha vunnit alla matcher men vi slutade ju på första plats och det var målet. En bra säsong än så länge, säger Tufve Östlund.

De kommande slutspelsmatcherna spelas mot lag ni redan har mött, så det blir inga överraskningar på det sättet. Kan du kort beskriva motståndarna?

– Mot Karlslund blev det 3-3 på hemmaplan. Det är vi inte helt nöjda med. De var ganska bra defensivt och väldigt effektiva framåt i den matchen. Assyriska mötte vi ganska nyligen (seger, 1-4 på bortaplan). De var rätt spelskickliga och hade några spelare som var individuellt skickliga. Haninge var i stort ett väldigt bra lag (förlust, 1-0 på bortaplan). De släppte inte till många chanser, var väldigt stängda bakåt. Sedan gjorde de mål på en fast situation. De är starka.

Hur är känslan i spelargruppen inför det slutspel ni står inför?

– Vi är taggade, främst när det gäller att revanschera oss mot Karlslund. Det ska bli kul med slutspel. Det är sådana här avgörande matcher man ser fram emot.

Degerfors inleder slutspelet på söndag, klockan 18:30, borta mot Karlslund. Hela spelprogrammet, och aktuell tabell, hittar du här.