P19-killarna fick själva stå för matkostnaden – då stöttade fansen med nästan 7 000 kronor

En säsong då alla som har någon som helst koppling till den här föreningen verkar vara beredda att göra allt för varandra nådde under helgen en ny höjdpunkt.

Lördagen lanserades som ”superlördag” då både herrlaget och P19-laget jagade allsvenskan under exakt samma tid. Herrarna kryssade som bekant i Borlänge, men P19 körde istället över motståndaren Hammarby TFF (1-5) i Stockholm.

Förutsättningarna ser dock lite olika ut för de olika lagen och under P19-killarnas hemresa uppmärksammade vi i klubben, via våra sociala medier, att spelarna själva betalade maten som de åt efter segermatchen. Vi kollade om supportrarna ville vara med på ett experiment. Kunde tillräckligt många swisha pengar så att spelarna fick maten betald? Som en hyllning?

Svaret visade sig ganska snabbt vara ett ja.

Vad hände efter att vi lagt ut det där på sociala medier?

– Första 30 minuterna tror jag att det var 28 eller 29 Swish-pling i telefonen. Det var oerhört glädjande att så många ville stötta grabbarna. De har känt ett enormt stöd. Det har varit jättepositivt med allt stöd de fått till exempel i sociala medier. Alla som swishat eller stöttat dem på Facebook är delaktiga i det här. Killarna har blivit oerhört taggade och alla supportrar har hjälpt till på ett jättebra sätt, säger akademitränaren Roger Werner.

Totalt kom det in 6 955 kronor under helgen.

Är de här 6 955 kronorna tillräckligt för att täcka killarnas utgifter från stoppet på McDonald’s?

– Det täcker definitivt de kostnaderna och det kommer även täcka vår nästa bortamatch. Vi är oerhört tacksamma för bidragen vi fått. Ett stort, stort tack från både grabbarna och alla ledare!

Personerna som var med och skänkte pengar är:

Pontus Nermark, Christina Rudmalm, Björn Werner, Tobias Klasson, Hanna Jansson, Anders Nyberg, Markus Sukuvaara, Bosna, Johannes Klenell, David Larsson, Christian Berntsson, Mainy Werner, Helena Jansson, Henrik Andersson, Fredrik Eriksson, Mikael Tagelius, Julia Werner, Håkan Lennartsson, Dick Sjöberg, Noah Härdig, Helen Klingberg, Morgan Hallström, Tordh Skullåker, Linus Härenstam, Siv Rehnberg, Hannes Vidström, Ulf Backman, Jimmy Fischer, Jörgen Aronsson, Peter Fyrberg, Peter Björklund, Fredrik Mälman, Fredrik Rakar, Leif Åhlberg, Lukas Matiasson, Felix Ringnell, Kristina Svensson, Anders Gustavsson, Leif Berglund, Eva Britt Tagelius, Per Arne Swanolf, Benjamin Renlund, Ulrica Höglander, Anders Olsson, Albin Larsson, Mats Brohagen, Niklas Blom, Sofia Engstedt, Arvid Eriksson, Patrik Eriksson, Oscar Jonsson, Muris Beslagic, Jan Skog, Anton Damerud, Rolf Lagergren, Stefan Björn, Joakim Karlsson, Katarina Kyrksjö, Mats Hallström, Jonas Bergman, Bennie Johansson, Nils Evert Fransson, Sören Andersson, Bertil Gunnar Bergström, Pernilla Ljungberg