Parafotbollen pågår för fullt – SM är målet

Någonstans i skiftet mellan vår och sommar förra året drog Degerfors IF i gång en satsning på parafotboll, fotboll för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

– Vi som elitförening vill vara ett lok som kan dra i gång fler föreningar, så att parafotbollen blir tillgänglig på fler orter, säger Peter Palmqvist, akademichef i Degerfors IF och ansvarig för klubbens parafotboll.

– Parafotbollen är väldigt uppskattad av såväl de aktiva som personerna i deras närhet. En positiv sak är att de flesta som var med när projektet drog i gång fortfarande är kvar, men både de aktiva och vi vill se fler deltagare i verksamheten.

Med fler deltagare kommer fotbollen på ett helt annat sätt än tidigare kunna nivåanpassas efter de aktivas olika färdigheter. På så vis skulle Degerfors kunna anmäla flera lag till matchspel, som även det är nivåanpassat.

– Vi har ett stort mål i år. Det är att vara med i SM som kommer spelas under SM-veckan. Väldigt stort och väldigt kul. Det kommer dock bli en rejäl kostnad med resa, boende och mat. Vi vill inte hamna i en situation där ekonomi blir avgörande för vilka som kan vara med, och vi strävar efter att hitta samarbetspartners som kan bidra till att vi kan åka utan att det kostar något för de aktiva, förklarar Palmqvist.

Årets första träning ägde rum för några veckor sedan och det är ett nytt träningstillfälle varje måndag.

– Det är svårt att få tider inomhus men Degerfors IF Ungdom har varit till stor hjälp. Vi har fått en träningstid av dem. När vi senare i år kan börja använda gräsplanerna är tanken att vi ska ha två träningar i veckan, åtminstone fram till sommaren.

Om du vill vara med eller känner någon som vill vara med kan du kontakta Peter Palmqvist på peter.palmqvist@degerforsif.se. För att kunna spela för Degerfors IF behöver du vara medlem i föreningen vilket kostar 365 kronor per kalenderår. Palmqvist kan hjälpa till med att registrera medlemskapet.

Det finns planer på en prova-på-dag och förhoppningar om att parafotbollen ska kunna fungera som daglig verksamhet, vilket i så fall skulle kunna underlätta för ännu fler fotbollssugna att ta sig till Degerfors.