Rödvitt ställs mot starkt Sundsvall: ”Har en otrolig spets framåt”

Serieledande Degerfors IF åker norrut för att möta tredjeplacerade GIF Sundsvall imorgon, lördag. Tre poäng skiljer lagen åt i tabellens yttersta toppskikt och DIF tar med sig ett bra självförtroende efter onsdagens fina prestation mot Öster. Matchtruppen, som påbörjat bussresan under fredagen, ser ut så här:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

En sexpoängsmatch mot en riktig toppkonkurrent väntar. Finns det extra press runt den här matchen?

– Är det inte bara sexpoängsmatcher nu? Haha! Det var sexpoängsmatch mot Öster också. Det är så tight i tabellen att alla matcher är viktiga. Sedan är det klart att Sundsvall sticker ut lite eftersom de inte har förlorat hittills. Det är verkligen ett topplag och det här kommer bli en jäkligt tuff match, säger tränare Andreas Holmberg.

Det här är slutskedet i en ny sådan där period med tre matcher på kort tid. Hur märks det på truppens hälsa?

– Det har inte varit så farligt. Vi har varit förskonade mot skador och känningar. Peppar, peppar. Jag tycker vi ser väldigt pigga ut. Senast gjorde vi kanske vår bästa match för säsongen. Jag hoppas vi ska vara pigga och fräscha imorgon också.

Sundsvall är ett lag med många erfarna spelare. Johan Blomberg, Dennis Olsson, Pontus Engblom och så vidare. Vad spelar de för typ av fotboll?

– En väldigt bra fotboll, måste jag säga. De är väldigt skickliga på att hålla i bollen. Bra i speluppbyggnaden och har en otrolig spets framåt. Riktigt farliga i sitt offensiva spel. Där måste vi verkligen vara på tårna i vår defensiv om vi ska kunna förhindra målchanser och mål. Det kommer krävas mycket av oss.

Ismael Diawara är fortfarande inte helt återställd. Ferhad Ayaz får matchträning genom inhopp. Hur ser det ut med Christoffer Wiktorsson?

– Wiktorsson tränar för fullt nu men är inte redo att spela match ännu. Vi hoppas dock att det bara ska ta någon vecka till.

GIF Sundsvall – Degerfors IF startar 17:30 imorgon och visas på Dplay. Missa inte att vara med och rösta fram matchens lirare i Rödvitt. Du kan vinna en signerad fotboll.