Rödvitts våta dröm – körde över Öster i regnet

Johan Bertilsson gjorde alla hemmalagets mål när Degerfors IF besegrade Östers IF med 3-1 på Stora Valla. Faktum är att såväl Bertilsson som flera av hans lagkamrater hade gott om chanser att göra ännu fler Degerforsmål i ösregnet.

Bertilssons första mål kom redan efter åtta minuter. Adam Carlén fick i väg vad som såg ut att vara ett misslyckat avslut från högerkanten (själv beskriver han det som en ”räksmörgås”). Bollen letade sig hursomhelst fram till Johan Bertilsson som stötte in 1-0.

Andra målet kom på straff efter en halvtimme. Östers målvakt Damir Mehić stod för ett mindre lyckat ingripande då han fällde Villiam Dahlström i ett läge där det såg ut som att bollen redan hade runnit iväg från gotlänningens fötter. Bertilsson mycket säker från straffpunkten.

Kort därefter reducerade Öster efter att en inte helt snäll bakåtpassning orsakat en tilltrasslad situation i Rödvitts försvar, men det tog bara en kvart innan Degerfors återigen ledde matchen med två mål. Öster hade en frispark på offensiv planhalva. Jeff Gal plockade ner bollen och satte i gång en snabb omställning med hjälp av Victor Edvardsen. En offensiv Gustav Granath spelade ut bollen till Erik Lindell på högerkanten och fick sedan tillbaka den i form av ett fint inlägg. Granath nickade, målvakten räddade och Johan Bertilsson höll sig framme på returen. 3-1 efter bara 45 minuter.

Vi har pratat en del om ineffektivitet när det gäller målskytte. Idag gjorde ni tre mål och det kändes ändå ineffektivt. Det kanske säger något om hur bra form det här laget är i nu?

– Ja, det gör det ju faktiskt. Oerhört glädjande att få göra tre mål och oerhört kul för Johan att få göra dem. Välförtjänt. Men det är precis som du säger, vi hade bud på fler mål och borde kanske ha gjort fler. Samtidigt ska vi inte gapa efter för mycket när vi tidigare gjort ett mål per match. Jätteskönt att vi gjorde tre, säger tränare Tobias Solberg.

Det här kändes stundtals som en överkörning. Hur ser du på matchen?

– Det kändes som premiärmatchen mot Brage. Då fick vi också ett klassiskt vulkanutbrott. Vi fick ut allt och hade koll på Öster i försvarsspelet. Jag tror inte att de skapade en enda ordentlig målchans bortsett från när vi gav bort ett mål, vilket var lite olyckligt. Men vi jobbade stenhårt för varandra i försvarsspelet och skapade chanser. Det här var ett bra Degerfors mot ett bra Öster. Alla gjorde toppinsatser.

Vad är du mest nöjd med?

– Helheten. Både försvars- och anfallsspel. Men egentligen är jag mest nöjd med hur vi tog tag i matchen. Bortser man från de första tre minuterna var vi bra. Vi jobbade stenhårt för varandra, visade vad vi vill. Sedan är det jättekul att Johan fick göra tre mål.

Bertilsson själv var också mycket nöjd med lagets insats.

– Jag tycker att Östers backlinje fick problem varje gång vi kom upp högt. Vi kändes farliga hela tiden. En stabil match där vi försvarade bra. Det var närmare 4-1 än 3-2 så det är perfekt, säger han.

Vilket av dina mål är du mest nöjd med?

– Det första. En riktigt dålig passning från Carlén men jag löste det bra, haha. Nej men det var skönt att få sätta dit den. Jag har slitit lite med målskyttet i de inledande matcherna. Förra matchen hade jag några bra lägen till exempel. Det var skönt att få göra mål.

Nu väntar en dags vila innan Degerfors sätter sig på bussen till Sundsvall. Match borta mot serietrean redan på lördag.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Gustav Granath

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

74 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Johan Bertilsson och Axel Lindahl ersatte Villiam Dahlström.