Säsongspremiär mot IK Brage

Nästan två och en halv månad senare än planerat ska superettan 2020 äntligen sparka i gång. Imorgon, 19:00, tar Degerfors IF emot IK Brage på Stora Valla. Med anledning av den pågående pandemin spelas superettan tills vidare utan publik. Däremot kan du som supporter följa matchen på Dplay. Degerfors IF vill be alla supportrar att tänka på myndigheternas riktlinjer för att minska smittspridningen. Det är väldigt viktigt att det inte bildas folksamlingar utanför Valla.

Rödvitt går in i serien med följande matchtrupp:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Emil Portén, José Segura Bonilla, Jeff Gal

Ferhad Ayaz är skadad men beräknas vara tillgänglig om någon vecka.

Premiären blir historisk av många anledningar. För första gången ska nya tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg leda DIF i en tävlingsmatch.

– Spännande. Det känns kul och lite pirrigt att det ska dra i gång, allt det här vi har jobbat med länge. Ett tag var man rädd att det inte skulle bli några matcher alls, men nu är det skönt att det kommer i gång, säger Tobias Solberg.

Vad vill ni se imorgon?

– Vi vill se ett Degerfors som är påkopplat direkt, som vill ta initiativ och som visar det genom vårt sätt att flytta bollen och springa för varandra. Vi vill även se hårt jobb i försvarsspelet. Att vi i matchspel får ut det vi tränat på. Främst vill vi dock att det ska synas att det finns en glädje i att få spela fotboll igen. Annars spelar taktik och sådant inte så stor roll. Vi vill se att vi brinner för det här.

För Villiam Dahlström, nyförvärvet från FC Gute, kan det bli superettandebut imorgon. Gotlänningen fick mycket beröm för sina insatser under försäsongsmatcherna i vintras, men det är länge sedan nu.

– Om man får chansen vill man ta den. Det är speciellt att inte ha spelat match på tre månader, eller åtta månader om man ser till tävlingsmatcher, så det är klart att man är sugen, säger han.

Motståndarna IK Brage är topptippade. Hur ser du på dem?

– Ett väldigt starkt kollektiv som ska vara med och slåss uppe i toppen. Det hoppas vi att vi också ska göra. Det gäller att vara på tårna direkt och förhoppningsvis gå vinnande ur matchen, trots att motståndet är bra.

Årets lagkapten är Oliver Ekroth. Mittbacken är redo för att leda in sitt lag på ett tomt Stora Valla.

– Det är bara roligt att få spela fotboll igen. Det är det man har längtat efter länge nu. Sedan blir det annorlunda när supportrarna inte är på plats men vi väntar på dem och hoppas att de kan komma tillbaka så småningom, säger Ekroth.

Blir matchförberedelserna annorlunda jämfört med tidigare säsonger, med tanke på att förutsättningarna sett så annorlunda ut?

– Nej, jag har mina rutiner och de påverkas inte av det här. Jag gör min grej som vanligt och det tror jag nog att vi även kan säga om oss som lag. Vi har våra möten och går igenom det vi behöver för att vara så väl förberedda som möjligt.

Vad har ni för förväntningar inför säsongen?

– Vi vill såklart försöka vara bättre än vad vi var förra året. Hänga med i toppen. Med lite flyt kan det gå vägen.